هر روز با دکتر حسین الهی قمشه ای – شکر ناب شماره ۱۵

سخن روز شماره ۱۵

ازدواج آخر

همه بالاخره می گذارند و می روند. ما آخر سر باید دست در آغوش خودمان کنیم. آخرین مشتری و آخرین کسی که باید ازدواج کند خودتان هستید. سعی کنید هیچ عیبی نداشته باشید. خیلی زیبا باشید. چون باید خودتان را تحمل کنید.


دانلود سخنرانی استاد الهی  قمشه ای

 با عنوان دیدار شرق و غرب – قسمت دوم

dr-elahi-gomsheyi-atige.ir-download

همچنین ببینید :

Elahi-Gomsheyi


دانلود ۱۰۰ کتاب خواندنی و روشنگر که استاد الهی قمشه ای آنها را توصیه کرده اند

دانلود کتاب  نهم :

هفت پیکر

 

نظامی گنجوی

haft-peykar-nezami-atige.ir dr-elahi-gomsheyi-atige.ir-great-books

نظامی گنجوی

الیاس بن یوسف بن زکی معروف به نظامی مادرش کُرد نژاد که در جوانی از دنیا رفت.نظامی در گنجه به دنیا آمد،گنجه در آن روزگار ،با وجود بی سامانی ها و پریشانی های حاصل از کشمکش ها،کانون و مهد بزرگ شعر فارسی بود.گرچه «شروان» به سبب وجود شاعرانی چون خاقانی ،فلکی و مجیر پرآوازه بود گنجه نیز از شعر شاعرانی چون ابوالعلاء گنجوی و مهستی گنجوی نامور گشته بود اما آوازه نظامی همه را تحت الشعاع خود گرفت.

یان ریپکا نظامی شناس بزرگ  اروپایی در تاریخ ادبیات ایران صفحه ۳۳۰ می گوید:
نظامی درخشان ترین سراینده داستان های عشقی است که آذربایجان، به ادبیات  تمام جهان تقدم داشته است؛ سخنوری که گذشت روزگاران تازگی و قدرت تأثیر کلامش را نتوانسته کهنه بگرداند…
نظامی مخترع واقعی آیین قصه سرایی در شعر فارسی می باشد.

نظامی دارای پنج مثنوی یا پنج گنج و یک دیوان شعر می باشد که عبارتند از:

۱٫ مخزن الاسرار: ۲۲۶۰ تا ۲۴۰۰ بیت که حدوداً سال ۵۷۰ سروده است.
۲٫ خسرو و شیرین:  منظومه ای است غنایی که ۶۵۰۰ بیت است و نظامی آن را در سال ۵۷۶ هجری قمری به پایان برده است.
۳٫ لیلی و مجنون: حدود ۴۷۰۰ بیت در سال ۵۸۴ هجری قمری در مدت ۴ ماه آن را سروده است.
۴٫ هفت پیکر:یا هفت گنبد یا بهرام نامه که شاهکار نظامی است.
۵٫ اسکندرنامه:بیش از ۱۰۰۰۰ بیت دارد و دو بخش می باشد بخش اول آن معروف به شرفنامه و بخش دوم آن معروف به اقبالنامه یا خردنامه می باشد.در سال ۵۹۹ هجری قمری سروده شده است.
۶٫ دیوان قصاید و غزلیات : ۱۹۰۰ بیت است که شادروان استاد سعید نفیسی فراهم ساخته است.زندگی نامه نظامی گنجوی سراسر پاکی اخلاق و تقوی، نظیر حکیم نظامی را در میان تمام شعرای عالم نمی‌توان پیدا کرد. در تمام دیوان وی یک لفظ رکیک و یک سخن زشت پیدا نمی‌شود و یک بیت هجو از اول تا آخر زندگی بر زبانش جاری نشده‌است. از استاد بزرگ گنجه شش گنجینه در پنج بحر مثنوی جهان را یادگار است که مورد تقلید شاعران زیادی قرار گرفته‌است، ولی هیچکدام از آنان نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید از عهده تقلید برآیند. این شش دفتر عبارتند از: 

مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، شرفنامه و اقبالنامه که همگی نشان دهنده هنر سخنوری و بلاغت گوینده توانا آن منظومه هاست. 
سبک نظامی:

نظامی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. وی از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد. اگر چه داستانسرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانسته است شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند نظامی است. 

وی در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع معانی و مضامین نو و دلپسند و تصویر جزئیات با نیروی تخیل و دقت در وصف مناظر و توصیف طبیعت و اشخاص و به کار بردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو، در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است. 

با وجود آنکه آثار نظامی از نظر اطناب در سخن و بازی با لفاظ و آوردن اصطلاحات علمی و فلسفی و ترکیبات عربی فراوان و پیچیدگی معانی بعضی از ابیات ،قابل خرده گیری است، ولی «محاسن کلام او به قدری است که باید او را یکی از بزرگترین شعرای ایران نامید و مخصوصاً در فن خود بی همتا و بی نظیر معرفی کرد. نظامی در بزم سرایی، بزرگترین شاعر ادبیات پارسی است. 

به جرأت می توان گفت که او در سرایش لحظه های شادکامی بی همتاست، زبانش شیرین است و واژگانش نرم و لطیف، و گفتارش دلنشین. آن گونه که در بازگویی لحظه های رزم، نتوانسته از فشار بزم رهایی یابد به اشعار رزم نیز ناخودآگاه رنگ غنایی داده است. 
برجستگیها و ویژگیهای شعر نظامی.

۱٫شبیهات و توضیحات او، زیبا و هنرمندانه و بسیار خیال انگیزند. 
۲٫در تصویر جزئیات طبیعت و حالات، بسیار تواناست. 
۳٫نتخاب الفاظ و کلمات مناسب که نتیجه آشکار آن، موسیقی شعر اوست. 
۴٫ ایجاد ترکیبات خاص و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند. 
۵٫تازگی معانی و ابداع ترکیبات تازه که در شعر نظامی به وفور یافت می شود، 

همه عمر را به جز سفر کوتاهی که به دعوت قزل ارسلان (۵۸۱-۵۸۷) به یکی از نواحی نزدیک گنجه کرد، در وطن خود باقی ماند تا در سال ۶۰۲ در همین شهر در سن شصت و سه سالگی درگذشت و به خاک سپرده شد. بعضی درگذشت او را بین سالهای ۵۹۹ تا ۶۰۲ و عمرش را شصت و سه سال و شش ماه نوشته اند. 
آثارخمسه یا پنج گنج نظامی شامل: 

* لیلی و مجنون 
* هفت پیکر 
* خسرو و شیرین 
* مخزن‌الاسرار 
* اسکندرنامه مشتمل بر اقبالنامه و شرفنامه قدیمی ترین مثنوی نظامی مخزن الاسرار است و بهترین آنها خسرو و شیرین است.


در مودر هفت پیکر :

هفت یعنی کمال

عدد شش نزد حکما عددی تام است وقتی اصل عدد را که یک است با آن جمع کنیم هفت که عدد کامل است به دست می آید.

هفت صفت پروردگار

حیات، علم، سمع، بصر، کلام، ارادت، قدرت

هفت در قالب توجیه انسان

زنده، دانا، شنوا، بینا، گویا، خواهنده، توانا

هفت مرحله در جستجوی قران

نخست علم قرائت، پس از آن در شناخت لغات قران و آنگاه در مورد جملات قرآن در مرحله شرحی در خصوص سوره ها است و پنجمین مرحله هنر احکام شریعه است که غالبا” ان را ایات الاحکام گذاشته اند. بعد از آن کتابهایی که درتقسیم مطالب قرآن است ودست آخر کتبی در تحریف قرآن.

هفت نوع لفظ

غریب،معرب ،مجاز،مشترک،مترادف،استعاره، تشبیه ماده ملک نیز به هفت معنی آمده است : قدرت ،غنی، حکم،خداوند و دارا، ضبط و حفظ ، قیوم و اساس،عدل و وسط .

هفت شرط معجزه

اول فعل خدا باشد یا قائم مقام فعل باشد. دوم خارق عادت باشد، سوم متعذر باشد، سحر و شعبده یعنی به واسطه یک مکان معارضه در آن است. چهارم مقرون به تحدی باشد. ششم آنچه ظاهر می سازد مکذب او نباشد. هفتم متقدم به دعوی نباشد بلکه مقارن باشد او را با تأخیر باشد به زمان اندکی.

هفت مرحله تولد تا مرگ  

صلب پدر، رحم، نطفه، علقه، مزقه، استخوان، جان

هفت رکن نماز

نیت، تکبیرالاکرام، قیام، سجود، رکوع، تشهد، سلام

هفت تهلیل

در سعی (از اعمال حج) پس از ایستادن در صفا، هفت بار تکبیر گویند و هفت بار تهلیل خدا کنند.

هفت قبله

مکه، مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامره، مشهد

هفت خلیفه

هفت موضع از بدن در وقت سجده به زمین می رسد: پیشانی،دو کف دستها، دو زانو، دو سر انگشت شصت پا، و همچنین به معنی روح حیوانی، عقل، باصره، سامعه، ذاقه، شامه، لامه.

هفت ترشی

قسمی ترشی که از پیاز، سیر، فلفل هندی، چغندر، زردک، بادنجان و سرکه سازند.

هفت تیر

روح آتشین کمری که جای هفت فشنگ دارد.

هفت تیر بند

هفت تیر کش، کسی که هفت تیر با خود دارد و هر وقت بخواهد به کار اندازد.

دوره هفت ساله

یهود را ادواری دیگری است که یکی از آنها شاه بوع است که هفت سال است وسال اول دور شاه بوع را سال رجعت و بازگشت گویند، زیرا خداوند در سفر سوم از تورات می گوید: چون در زمین کنعان داخل شدی،زراعت کنید وزراعت خود رادرو کنید وشش سال انگور درختان موی خود را بخورید و درسال هفتم، زراعت مکنید وانگورهای درختان مو را مچینید و حاصل ان را برای غلامان و کنیزان و کارگران و دواب و مرغان پرنده بگذارید. و نیز ایزد تعالی در سفر ثانی خود به تورات میگوید: زمین خود را زراعت کن و غله ان را جمع نما و سال هفتم غله زمین خود را برای بیچارگان و دواب بگذار. و نیز در کیش یهود جایز است که مستمندان اولاد خود را تنها برای خدمت نه از برای وطی به مالداران بفروشند و اگر مقصود وطی باشد جز به مهر وعقد جایز نیست و چون این طفل خریداری شده هفت سال به خدمت پرداخت سال هفتم ازاد خواهد شد، مگراینکه خود او ابا کند، چنانکه خداوند باز در سفر سوم تورات می- گوید:هر وقت یکی از شما بنده ای اسرائیلی خرید شش سال برای او باید کار کند وسال هفتم از ملک او خارج می شود و ازاد می گردد و می توان بطوع و رغبت خود هر جا که می خواهد برود و زن خود را با خود ببرد و اگر بنده بگوید که من اقای خود را دوست دارم و از بندگی او خارج نخواهم شد اقا باید این بنده را به درگاه ببرد و گوش او را سوراخ کند و تا هر وقت که می خواهد این بنده را نگه دارد.

هفت کاخ شیطان

هفت کاخ شیطان داستان پریان است درسه پرده:دراغازان پیش پردهای بنام حجر شیطان دریک پرده، جای دارد وموضوع ان چنین است: دو دختر زیبا و تهی دست از مردم پرنیک بر اثر هوس و به همراهی نامزدان خویش برای زیارت، چهارصد کیلومتر راهرا طی کردند. اهریمن که همواره در صدد ازار ارواح مسیحیان است، تصمیم می گیرد این دو زوج را تلف کند، بدین وجه انان را از هفت کاخ که مقر گناه عمده است عبور دهد، و چنین هم می کند.  انجا ایشان خود را در معرض وساوس حیرت انگیز می بینند ولی به سبب حمایت یکی قوای ایزدی عاقبت فضیلت پیروز می شود.

هفت اندام و هفت سیاره

جهان مانند ادمی است، اسمان پوست ان، کیوان اسپرز ان، برجیس جگرش، بهرام زردابش، خورشید دلش، ناهید معده اش، تیر مغزش، ماه شش ان، ستارگان و بروج رگهای ان، اتش دلش، هوا نفسش، اب عرقش، خاک گردپای ان، برق لبخندش، رعد اوازش، باران اشکش، کانها و گیاهان و جانوران کرم های پیکران.  پوست ادمی چون اسمان است و هفت اندامش که سر و سینه و معده و دو دست و دو پا باشد به جای هفت سیاره اند، خون و بلغم و صفرا  سودا به جای عناصر چهارگانه اتش وخاک واب وهواهستند،ستارگان بی شمار وهفت چرخ در کارهای جهانی نفوذ دارند، باید از برای انها پرسشگاه بر پا کرد و به بتها اراست.

ای آمده ازعالم روحانی تفت     حیران شده درچهاروپنج وشش وهفت             (خیام)

هفت اورنگ

کنایه از هفت ستاره است که ان را به عربی بنات النعش خوانند و آن به صورت خرس است و به عربی دب گویند. هفت اورنگ به معنی هفت تخت هم است ومخفف ان هفتورنگ است. هفت برادران ، هفت ستاره و عراده داوود را هم می گویند.

تابدین هفت فلک سیرکندهفت اختر     همچنین تاکه پدیدار بود هفت اورنگ

بیوت هفتگانه

کعبه. ۲- مارس واقع درکوهی ازکوههای اصفهان.۳-مندوسان در طرفهای هند. ۴- نو بهار، در شهر بلخ. ۵- بیت غمدان در شهر صنعاء. ۶- کاوسان، واقع در شهر فرغان خراسان. ۷- خانه ای در بالاترین قسمتهای کشور چین.

هفت رنگ اصلی

عبارتند از: سیاه، سفید، قرمز، زرد، سبز، ابی و بنفش و بقیه رنگ ها که از ترکیب دو یا چند رنگ به دست می اید.

هفت گناه خانمانسوز

حضرت محمد (ص) فرمود:از هفت گناه خانمانسوز بپرهیزید: شرک به خدا،ادمکشی به نا حق، سحروجادو، ربا خواری، خوردن مال یتیم، پشت به جنگ کردن، زنان شوهر دار را به تهمت گرفتن.

هفت خواب

هفت قسم خواب: خواب غفلت، که خواب در مجلس ذکر است. خواب بدبختی، که صبحگاه است.خواب کیفرگناه، که خواب وقت نماز است. خواب لعنت ، که خواب بعد از طلوع فجر است. خواب راحت، که نیمروزاست.خواب ازاد،که بعد ازاشاءاست وخواب حسرت که خواب شب جمعه است.

هفت عمل ثواب

ثواب هفت عمل بعدازمرگ درنامه عمل ثبت می شود:درخت نشاندن چاه کندن، نهر اب جاری کردن، مسجد ساختن،قران نوشتن، علمی به یادگار گذاشتن، فرزند صالحی به جای گذاشتن که برای پدر استغفارکند

هفت کهنه بهتر از نو

یارکهنه، کتاب کهنه، شراب کهنه،حمام کهنه، شمشیرکهنه، چینی کهنه مصاحب کهنه.

هفت پیامبر

در قران نام بیست و شش تن از پیامبران برده شده است. که تنها از این عده پنج تن اولو العزم و صاحب کتاب و شریعت هستند و اگر بودا و زرتشت را به آن اضافه کنیم جمعآ هفت نفر می شوند.

هفت چشمه بهشت

کوثر، کافور، میم، سلسبیل، تسنیم، معین، زنجبیل.

هفت عالم

هستی مطلق و لاهوت، عالم عقول و جبروت، عالم نفوس و ملکوت اجسام علوی، عالم عناصر، عالم موالید، عالم انسان.

هفت ساعت در بهشت

مرحوم صدوق از حضرت باقر از اباءگرامش از علی(ع) از رسول خدا نقل می کند که فرمود توقف آدم و حوا در بهشت هفت ساعت بود و در همان روز خدا انها را به زمین فرود آورد.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 20 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس -- کانال تلگرام

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب مشابه