هر روز با دکتر حسین الهی قمشه ای – شکر ناب شماره ۲۹

سخن روز شماره ۲۹

مرگ

بعضی ها معتقدند عامل همه بیماری های روانی ترس از عدم است؛ ما می ترسیم که نکند نیست شویم. نگرانی مرگ حرص تولید می کند. این که ما می میریم و بعدش هم خبری نیست و به کلی نابود می شویم، این خودش عامل بیماری است. اول انسان از پیری می ترسد. به محض اینکه از مرگ نگرانی پیدا کرد فکر می کند که زمان گذشت چه کار کنم دارم پیر می شوم و بعدش هم مرگ می آید. شروع می کند از پیری ترسیدن؛ از مقدمات و آثار مرگ شروع می کند به ترسیدن…

اما یک مرتبه رسول گرامی می آید و آیه ای می آورد که “ام حسبتم انا خلقناکم عبسا” ! چقدر ساده لوحی است که انسان فکر کند خدا او را با این حکمت و معرفت آفریده برای اینکه بزند و خرابش کند. مرگ فقط یک انتقال است از جایی به جای دیگر؛ در هیچ جای قرآن گفته نشده است که انسان فنا می شود و این تفکر فنا را شیطان در ذهن انسان وسوسه می کند و می گوید که مرگ نزدیک است برو هر کاری می خواهی بکن و مرگ را به عنوان فنا معرفی می کند وگرنه در قرآن اصلاً چنین چیزی نیست.

وقتی که صحبت از مرگ هست صحبت از انتقال است و گفته شده که ” مرگی که از آن فرار می کنید ملاقات می کند شما را” یعنی شما هستید، و مرگ را ملاقات می کنید و با مرگ سلام علیک می کنید.

یک شاعر انگلیسی مکالمه ای را بیان کرده بین انسان و مرگ که به انسان می گوید خاک بشو و بمیر و نابود شو… و انسان جواب می دهد که قرار این نبوده بلکه این قرار مربوط به خاک بوده که خاک باید به خاک برگردد نه روح؛ و لباس تن را در می اورد و پرت می کند جلوی مرگ و می رود.


دانلود سخنرانی استاد الهی قمشه ای

 با عنوان گلشن راز

قسمت هفتم

dr-elahi-gomsheyi-atige.ir-download

همچنین ببینید :

Elahi-Gomsheyi


دانلود ۱۰۰ کتاب خواندنی و روشنگر که استاد الهی قمشه ای آنها را توصیه کرده اند

دانلود کتاب نوزدهم :

محی الدین در آئینه عرفان

(شرحی بر فصوص الحکم)

جلد اول

مرتضی رضوی

 

mohyedin-dar-ayine-fosos dr-elahi-gomsheyi-atige.ir-great-books

عرفان ابن عربی ، یکی از تاثیرگذارترین مکاتب عرفان نظری در جهان اسلام ، قلمداد می گردد. علاوه بر تاثیرات این دیدگاه فکری بر تفکرات بزرگان عرفان گه پس از ابن عربی آمده اند ، برخی از مکاتب فلسفی مانند ، فلسفه متالهین نیز ، از سرچشمه این مکتب عرفانی تاثیر پذیرفته اند.

محی الدین ابن عربی به عقیده ی بسیاری بزرگترین عارف اسلامی است که عرفان را تئوری پردازی کرده است.
وی کتاب های بسیاری نگاشته که از جمله ی آن فصوص الحکم است.فصوص الحکم آنقدر ثقیل و سنگین نوشته شده است که بسیاری بر آن شرح ها نوشته اند، مانند قیصری که حتی بر شرح قیصری نیز شرح نوشته اند!
کتاب حاضر به شیوه ای نوین به تحلیل شخصیت ابن عربی و عرفان او می پردازد و سعی کرده است رویکردی انتقادی به این عارف سترگ داشته باشد.


محمّد بن علی بن محمّد بن احمد بن عبدالله بن حاتم طائی معروف به محیی‌الدین ابن عربی و شیخ اکبر عارف مسلمان عرب اندلسی است. وی در سال ۵۶۰ ه. ق. در شهر مرسیه در جنوب شرقی اندلس به دنیا آمد. پدرش علی بن محمد از عالمان فقه و حدیث و تصوف بود و جدش نیز یکی از قضات اندلسی بود. ابن عربی در ۲۲ ربیع‌الثانی ۶۳۸ هجری قمری مطابق با ۱۰ نوامبر ۱۲۴۰ میلادی در دمشق در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

عقاید

ورود رسمی ابن عربی به تصوف در سنّ ۲۱ سالگی یعنی در سال ۵۸۰ (ه. ق) روی‌داد، ولی او به‌زودی و در زمانی اندک بلندآوازه گردید، و مشایخ زمانش به دیدار او شتاب‌نمودند. محیی‌الدّین آثاری گران‌سنگ و پرارزش در شاخه‌های مختلف حکمت و علم پدیدآورد، تصوف را به نوعی فلسفه تبدیل‌کرد، و در نوشته‌هایش عقاید و باورهای بسیاری از مکاتب را تبیین و تفسیرنمود (ص-ص ۵۱–۵۵ مفاتیح‌الاعجاز فی شرح گلشن راز)اما نباید از این نکته غفلت شود که ابن عربی را نمی‌توان یکی از صوفیان شمرد. او در مواردی برخی دیدگاه‌های صوفیه را تأیید می‌کند و در موارد متعددی بر دیدگاه‌های آن‌ها انتقاد دارد. (رجوع کنید به ترجمه فصوص الحکم، علی شالچیان ناظر، چاپ اول، نشر الهام، ص ۱۹۲)

مهمترین کتاب وی «فصوص الحکم» است. این کتاب بر مبنای خواب مبشرین است. او می‌گوید من در دمشق بودم.

علیرغم آنکه فقها تضادهای (صوری یا واقعی) میان عقاید بیان شده در کتب وی با فقه شیعه یا سنی ارائه کرده‌اند، آیت‌الله قاضی طباطبایی وی را شیعه دانسته و گفته‌است: محیی‌الدّین از کاملین است، و در «فتوحات» او شواهد و ادلّه‌ای فراوان است که او شیعه بوده‌است؛ و مطالبی که مناقض با اصول مسلّمهٔ اهل سنّت است بسیار است کسی در معارف عرفانی بالاتر از او نیامده و نخواهد آمد.

البته این که او را شیعه بدانیم هم کاری بس دشوار است زیرا او معتقد است خلفای سه گانه از اولیاء الله و از کملین آنها بوده اند . او برای آنها مقاماتی را قائل میشود که حتی اهل سنت هم به آن معتقد نیستند .

محیی‌الدّین کتاب «فتوحات» را در مکّهٔ مکرّمه نوشت، و سپس تمام اوراق آن را بر روی سقف کعبه پهن کرد و گذاشت یک سال بماند تا بواسطهٔ باریدن باران، مطالب باطله‌ای اگر در آن است شسته شود و محو گردد، و حقّ از باطل مشخّص شود. پس از یک سال باریدن بارانهای پیاپی و متناوب، وقتیکه اوراق گسترده را جمع نمود مشاهده کرد که حتّی یک کلمه هم از آن شسته نشد.[۳]

به گفته دکتر جهانگیری نویسنده کتاب «این عربی عالم بزرگ اسلامی» عرفان اسلامی پیش از وی بیشتر عرفان عملی و نوعی زهد و بی اعتنایی به زندگانی دنیا وی بود. اما عرفان ابن عربی عرفان نظری و عرفان حب و به اصطلاح عشق است. او به راستی بنیان‌گذار عرفان نظری در اسلام است و اصل الاصول عرفانش عشق و وحدت وجود است. یعنی که مدارهستی بخش و حقیقت هستی حق تعالی است و جز او حقیقتی و وجودی نیست «لیس فی الدار غیره دیار». البته رگه‌هایی از وحدت وجود در آثار عارفان پیش از وی همچون ابوسعید ابی الخیر و حلاج و دیگران دیده می‌شود ولی آنها اکثراً وحدت شهودی بودند نه وحدت وجودی. عارف وحدت شهودی در نهایت مسیرش به جایی می‌رسد، که جز خدا چیزی نمی‌بیند. «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» ولی نهایت نظر و سپهر عارف وحدت وجودی این است که جز خدا اصلاً وجودی و موجودی نیست. «لاموجود الاالله»

فهرست آثار

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

دیدگاهی بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مطالب مشابه