سوره مبارکه آل عمران آیه 23 تا 25 به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیبًا مِنَ الْکِتَابِ یُدْعَوْنَ إِلَىٰ کِتَابِ اللَّهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ یَتَوَلَّىٰ فَرِیقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ (23)

ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۖ وَغَرَّهُمْ فِی دِینِهِمْ مَا کَانُوا یَفْتَرُونَ (24)

فَکَیْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِیَوْمٍ لَا رَیْبَ فِیهِ وَوُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَا کَسَبَتْ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ (25)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

آیا ندیدی کسانی را که بهره‌ای از کتاب (آسمانی) داشتند، به سوی کتاب الهی دعوت شدند تا در میان آنها داوری کند، سپس گروهی از آنان، (با علم و آگاهی،) روی می‌گردانند، در حالی که (از قبول حق) اعراض دارند؟ (23)

این عمل آنها، به خاطر آن است که می‌گفتند: «آتش (دوزخ)، جز چند روزی به ما نمی‌رسد. (و کیفر ما، به خاطر امتیازی که بر اقوام دیگر داریم، بسیار محدود است.)» این افترا (و دروغی که به خدا بسته بودند،) آنها را در دینشان مغرور ساخت (و گرفتار انواع گناهان شدند) (24)

پس چه گونه خواهند بود هنگامی که آنها را برای روزی که شکّی در آن نیست [= روز رستاخیز] جمع کنیم، و به هر کس، آنچه (از اعمال برای خود) فراهم کرده، بطور کامل داده شود؟ و به آنها ستم نخواهد شد (زیرا محصول اعمال خود را می‌چینند) (25)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Have you not seen the people who have received a part of Revelation who are called to the Book of God that it may judge (in their disputes) between them? But some, being averse turn away (23)

For they say: “The Fire will not touch us for more than a few days.” They have been deceived by the lies they have themselves fabricated, and stray from their faith (24)

How shall it be when we gather them together on a day that is certain to come, when each will receive his reward without (favour or) wrong? (25)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Görmez misin kitaptan, kendilerine bir pay verilenleri; aralarında hakemlik etsin diye Allah’ın kitabına çağrılırlar da sonra onların bir kısmı arkalarını çevirir; onlar zaten bunu adet edinmiştir  (23)

Bu da, sayılı günlerden başka ateşte kalmayız demelerindendir. Kendi uydurmaları olan bu kanaat, onları dinlerinde de aldatmıştır (24)

Onları toplayıverdiğimiz gün ne olacak halleri? O günün geleceğinde hiç şüphe yok ve o gün herkese kazancının karşılığı verilecek, zulmedilmeyecek onlara (25)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

Kitabdan (Tövratdan) özlərinə bir pay (qismət) verilmiş kimsələri görmürsənmi? Onlar öz aralarında hökm vermək üçün Allahın kitabına (istinad etməyə) də’vət olunurlar. Sonra onların bir qismi (Tövratın hökmlərindən) üz döndərir. Onlar (həmişə) dönüklük edəndirlər (haqdan üz çevirəndirlər) (23)

Bu (dönüklük) onların: “Cəhənnəm odu bizə bir neçə gündən artıq toxunmaz!” –dediklərinə görədir. Onların öz dinləri barəsində düzəltdikləri uydurmalar (iftiralar) aldadıb yoldan çıxartmışdır (24)

Elə isə (vaqe olacağına) şübhə edilməyən bir gündə (qiyamət günündə) onları (bir yerə) topladığımız zaman (onların) halı necə olacaq? (O gün) hər kəsə qazandığının (tutduğu əməllərin) əvəzi ödəniləcək və onlara heç bir haqsızlıq edilməyəcəkdir (25)

گزیده تفسیر :

شان نزول :
در تفسیر (مجمع البیان ) از ابن عباس نقل شده که در عصر پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) زن و مردى از یهود خیبر مرتکب زناى محصنه شدند با اینکه در تورات دستور مجازات سنگباران درباره این چنین اشخاص داده شده بود، چون آنها از طبقه اشراف بودند
یهود از اجراى این دستور در مورد آنها سرباز زدند و پیشنهاد شد که به پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) مراجعه کرده داورى بطلبند به این امید که مجازات خفیفترى از طرف او درباره آنها تعیین شود. هنگامى که به پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) مراجعه کردند.
پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: همین تورات فعلى میان من و شما داورى مى کند، آنها پذیرفتند و ابن صوریا را که از دانشمندان آنان بود از فدک به مدینه دعوت کردند، پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) او را شناخت فرمود: تو ابن صوریا هستى ؟!
عرض کرد: بلى
فرمود: تو اعلم علماى یهود مى باشى ؟ گفت : این چنین فکر مى کنند! پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) دستور داد قسمتى از تورات را که آیه (رجم ) (سنگباران ) در آن بود پیش روى او بگذارند، او که قبلا از جریان آگاه شده بود هنگامى که به این قسمت رسید دست روى آن گذاشت و جمله هاى بعد را خواند (عبدالله بن سلام ) که قبلا از دانشمندان یهود بود و سپس اسلام اختیار کرده بود حضور داشت فورا متوجه پرده پوشى (ابن صوریا) شد و برخاست و دست او را از روى این جمله برداشت و آن را از متن تورات قرائت کرد، و گفت تورات مى گوید بر یهود لازم است هر گاه زن و مردى مرتکب زناى محصنه شوند هنگامى که مدرک کافى بر جرم آنها وجود داشته باشد سنگ باران شوند، سپس پیامبر دستور داد مجازات مزبور طبق آیین آنها در مورد این دو مجرم اجرا شود جمعى از یهود خشمناک شدند و این آیه درباره وضع آنها نازل گردید.
تفسیر:
چرا تسلیم حق نیستند؟
به دنبال آیات گذشته که سخن از محاجه و بحث و گفتگوهاى لجوجانه گروهى از اهل کتاب به میان آورد، در این آیات روشن مى سازد که آنها تسلیم پیشنهادهاى منطقى نبودند و انگیزه هاى این عمل و نتایج آن را نیز بازگو مى کند.
در آیه نخست مى فرماید: (آیا مشاهده نکردى کسانى را که بهره اى از کتاب آسمانى داشتند و دعوت به سوى کتاب الهى شدند تا در میان آنها داورى کند ولى عدهاى از آنها روى گردانیدند و از قبول حق اعراض نمودند) این در حالى بود که کتاب آسمانى آنها حکم الهى را بازگو کرده بود و آنها از آن آگاهى داشتند (الم تر الى الذین اوتوا نصیبا من الکتاب یدعون الى کتاب الله لیحکم بینهم ثم یتولى فریق منهم و هم معرضون ).
آرى آنها به همان حکم موجود در کتاب مذهبى خویش نیز گردن نمینهادند و با بهانهجوئى و مطالب بى اساس از اجراى حدود الهى سرپیچى مى کردند.
ضمنا از جمله (اوتوا نصیبا من الکتاب ) بر مى آید که تورات (و انجیلى ) که در دست یهود و نصارى در آن عصر بود، تمام تورات و انجیل اصلى نبود، بلکه تنها قسمتى از آن بود احتمالا و قسمت بیشتر از این دو کتاب آسمانى ، از میان رفته یا تحریف شده بود.
آیات دیگرى از قرآن مجید نیز این معنى را تایید مى کند و شواهد و علایم تاریخى نیز مؤ ید آن است که اینجا جاى شرح آن نیست .
در آیه بعد دلیل مخالفت و سرپیچى آنها را شرح مى دهد که آنها بر اساس یک فکر باطل معتقد بودند از نژاد ممتازى هستند (همانگونه که امروز نیز چنین فکر
مى کنند و نوشته ها و اعمال آنها گواه بر نژاد پرستى شدید آنها است ).
آنها معتقد بودند ارتباط ویژهاى با پروردگار دارند تا آنجا که خود را فرزندان خدا مى نامیدند و مى گفتند: نحن ابناء الله و احباؤ ه : (ما فرزندان خدا و دوستان خاص او هستیم ) و به همین دلیل براى خود مصونیتى در مقابل مجازات الهى قایل بودند، لذا قرآن در این آیه مى گوید این اعمال و رفتار به خاطر آن است که گفتند: جز چند روزى آتش دوزخ به ما نمیرسد و اگر مجازاتى داشته باشیم بسیار محدود است (ذلک بانهم قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودات ).
(معدود) یعنى قابل شمارش ، و معمولا به اشیاء کم گفته مى شود، زیرا اشیاء زیاد قابل شمارش نیستند یا شمارش آنها مشکل است .
منظور از (ایاما معدودات ) یا همان چهل روزى است که آنها در غیاب موسى (علیه السلام ) گوسالهپرستى کردند و این گناه عظیمى بود که حتى خودشان نمى توانستند آن را انکار کنند.
و یا منظور روزهاى معدودى از عمرشان بود که به گناهان فوق العاده صریح دست زده بودند تا آنجا که خودشان هم قادر به انکار، یا توجیه و پردهپوشى بر آن نبودند.
سپس مى افزاید: آنها این امتیازات دروغین را به خدا نسبت میدادند (و این افترا و دروغى را که به خدا بسته بودند آنها را در دینشان مغرور ساخته بود) (و غرهم فى دینهم ما کانوا یفترون ).
قرآن مجید در سومین و آخرین آیه مورد بحث ، خط بطلان بر تمام این ادعاهاى واهى و خیالات باطل میکشد و مى گوید: (پس چگونه خواهد بود
هنگامى که آنها را در روزى که در آن شکى نیست جمع کنیم ، و به هر کس آنچه را به دست آورده داده شود و به آنها ستم نخواهد شد) (فکیف اذا جمعناهم لیوم لا ریب فیه و وفیت کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون ).
آرى در آن روز همه در دادگاه عدل الهى حاضر خواهند شد، و هر کس نتیجه کشته خود را درو مى کند، و اعمال هر کس به او تسلیم مى شود و مجازات آنها هر چه باشد هرگز ظالمانه نیست زیرا محصول اعمال خود آنها است ، و آن روز است که مى فهمند هیچ امتیازى بر دیگران ندارند و عدل الهى همه را شامل مى شود.
ضمنا از جمله (ما کسبت ) به روشنى این معنى به دست مى آید که پاداش و کیفر قیامت و نجات و بدبختى در جهان دیگر، تنها بستگى به اعمال خود انسان دارد نه به پندارهاى واهى و خیالات باطل .
نکته ها
1 – آیا ممکن است انسان دروغى بگوید و یا افترائى به خدا ببندد و بعد خودش تحت تاثیر آن واقع گردد و به آن مغرور شود، آن چنان که قرآن در آیات فوق درباره یهود نقل مى کند آیا این باورکردنى است ؟
پاسخ این سوال چندان مشکل نیست زیرا مساله فریب وجدان از مسائل مسلم روانشناسى امروز است که گاهى دستگاه فکر و اندیشه در پى اغفال وجدان بر مى آید و چهره حقیقت را در نظر وجدان خویش ‍ دگرگون مى سازد، بسیار دیدهایم افراد آلوده به گناهان بزرگى همچون قتل و سرقت و یا اعتیادهاى گوناگون با این که زشتى اعمال خود را به خوبى درک مى کنند براى به دست آوردن آرامش کاذب وجدان مى کوشند مردم را مستحق این گونه اعمال ، جلوه دهند و یا اینکه براى توجیه اعتیادهاى زیان بار خود گرفتاریهاى زندگى و مشکلات طاقتفرساى اجتماعى را بهانه مى کنند تا پناه بردن خویش را به مواد مخدر توجیه نمایند به علاوه اینگونه افترائات و امتیازات دروغین را نسلهاى پیشین اهل کتاب درست
کرده بودند و تدریجا براى نسلهاى آینده که از واقعیت آگاهى چندانى نداشتند، (و براى کشف حقیقت به خود زحمت نمیدادند) به صورت عقیده مسلمى در آمده بود.
2 – ممکن است گفته شود اعتقاد به عذاب و کیفر محدود در میان ما مسلمانان نیز هست زیرا ما معتقدیم که مسلمانان براى همیشه در عذاب الهى نمى مانند و بالاخره ایمان آنها موجب نجات آنان مى شود.
ولى باید به این نکته توجه داشت که ما هرگز معتقد نیستیم که یک مسلمان گنهکار و آلوده به انواع جنایات فقط چند روزى عذاب الهى میبیند بلکه ما معتقدیم سالیان دراز که مدت آن را جز خدا نمى داند گرفتار مجازات خواهد بود ولى مجازات او به خاطر ایمانش ابدى و جاویدان نمى باشد و اگر در میان مسلمانان راستى افرادى پیدا شوند که چنین امتیازى براى خود قایل باشند و معتقد گردند که در پناه نام اسلام و ایمان به پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار (علیهمالسلام ) مجازند هر گناهى را مرتکب شوند و مجازات آنها چند روزى بیش نخواهد بود سخت در اشتباه اند و از روح اسلام و تعلیمات آن بر کنار مى باشند.
به علاوه ما امتیازى در این مساله براى مسلمانان قایل نیستیم بلکه معتقدیم پیروان هر امتى در عصر و زمان خود که به پیامبر عصر خود ایمان داشته و ضمنا مرتکب گناهى شده اند مشمول این قانون هستند از هر نژادى که باشند در حالى که یهود این امتیاز را براى نژاد اسرائیل قایل بودند نه براى اقوام دیگر.
قرآن به این امتیاز دروغین آنها پاسخ گفته و در سوره مائده آیه 18 مى گوید: بل انتم بشر ممن خلق ، (شما هم بشرى همچون سایر افراد بشر هستید).

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

دیدگاهی بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مطالب مشابه