سوره مبارکه آل عمران آیه 31 و 32 به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ (31)

قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْکَافِرِینَ (32)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

بگو: «اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است» (31)

بگو: «از خدا و فرستاده (او)، اطاعت کنید! و اگر سرپیچی کنید، خداوند کافران را دوست نمی‌دارد» (32)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Say: “If you love God then follow me that God may love you and forgive your faults; for God is forgiving and kind.” (31)

Say: “Obey God and His Messenger;” and if they refuse (then remember) God does not love disbelievers (32)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

De ki: Allah’ı seviyorsanız bana uyun da Allah da sizi sevsin ve suçlarınızı yarlıgasın. Allah yarlıgayıcıdır ve rahimdir (31)

De ki: Allah’a ve Peygambere itaat edin. Fakat yüz çevirirlerse Allah da kafirleri sevmez (32)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

(Ya Rəsulum!) De: “Əgər siz Allahı sevirsinizsə, mənim ardımca gəlin ki, Allah da sizi sevsin və günahlarınızı bağışlasın. Allah bağışlayandır, mərhəmətlidir!” (31)

Söylə: “Allaha və Peyğəmbərə (Onun Peyğəmbərinə) itaət edin! Əgər üz döndərərsinizsə, şübhəsiz ki, Allah da kafirləri (haqdan üz çevirənləri) sevməz!” (32)

گزیده تفسیر :

شان نزول :
درباره آیات فوق دو شان نزول در تفسیر مجمع البیان و المنار، آمده است : نخست این که جمعى در حضور پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) ادعاى محبت پروردگار کردند، در حالى که عمل به برنامه هاى الهى در آنها کمتر دیده مى شد، آیات فوق نازل گردید و به آنها پاسخ گفت .
دیگر این که جمعى از مسیحیان نجران در مدینه به حضور پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) آمدند و ضمن سخنان خود، اظهار داشتند که ما اگر مسیح (علیه السلام ) را فوق العاده احترام میگذاریم ، به خاطر محبتى است که به خدا داریم ، آیات فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت .
تفسیر:
محبت واقعى این است !
همانگونه که در شان نزول خواندیم گروهى بودند: که دم از دوستى پیام
اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) یا سایر انبیاء میزدند، آیات فوق ، مفهوم دوستى واقعى را تبیین مى کند و فرق آن را با محبت کاذب و دروغین روشن مى سازد.
نخست مى فرماید: (بگو: اگر خدا را دوست میدارید از من پیروى کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد که خدا آمرزنده مهربان است ) (قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونى یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم ).
یعنى محبت تنها یک علاقه قلبى ضعیف و خالى از هر گونه اثر نیست بلکه باید آثار آن ، در عمل انسان منعکس باشد، کسى که مدعى عشق و علاقه به پروردگار است ، نخستین نشانهاش این است که از پیامبر و فرستاده او پیروى کند.
در حقیقت این ، یک اثر طبیعى محبت است که انسان را به سوى (محبوب ) و خواسته هاى او میکشاند، البته ممکن است ، محبتهاى ضعیفى یافت شود که شعاع آن ، از قلب به بیرون نیفتد، اما اینگونه محبتها به قدرى ناچیز است که نمیتوان نام محبت بر آن گذاشت ، یک محبت اساسى حتما آثار عملى دارد، حتما دارنده آن را با محبوب پیوند مى دهد، و در مسیر خواستهاى او به تلاش پرثمر وا مى دارد.
دلیل این موضوع روشن است ، زیرا عشق و علاقه انسان به چیزى حتما به خاطر این است که کمالى در آن یافته است ، هرگز انسان به موجودى که هیچ نقطه قوتى در آن نیست ، عشق نمیورزد، بنابراین ، عشق انسان به خدا به خاطر این است که او منبع و سرچشمه اصلى هر نوع کمال است ، مسلما چنین وجودى ، تمام برنامه ها و دستورهایش نیز کامل است ، و در این حال چگونه ممکن است انسانى که عاشق تکامل و پیشرفت است از آن برنامه ها، سرباز زند، و اگر سرباز زد، آیا نشانه عدم واقعیت عشق و محبت او نیست ؟
این آیه نه تنها به مسیحیان نجران ، یا مدعیان محبت پروردگار در عصر پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) پاسخ مى گوید، بلکه یک اصل کلى در منطق اسلام براى همه اعصار و
قرون است ، آنها که شب و روز دم از عشق پروردگار یا عشق و محبت پیشوایان اسلام و مجاهدان راه خدا و صالحان و نیکان میزنند اما در عمل ، کمترین شباهتى به آنها ندارند، مدعیان دروغینى بیش نیستند.
آنها که سر تا پا آلوده گناه اند، با این حال قلب خود را مملو از عشق خدا، پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم )، امیر مؤ منان (علیه السلام ) و پیشوایان بزرگ مى دانند، و یا عقیده دارند که ایمان و عشق و محبت تنها به قلب است و ارتباطى با عمل ندارد، از منطق اسلام به کلى بیگانه اند.
در (معانى الاخبار) از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود: ما احب الله من عصاه : (کسى که گناه مى کند، خدا را دوست نمى دارد).
سپس این شعر معروف را قرائت فرمود:

تعصى الاله و انت تظهر حبه

هذا لعمرى فى الفعال بدیع

لو کان حبک صادقا لاطعته

ان المحب لمن یحب مطیع

(معصیت پروردگار میکنى ، با این حال اظهار محبت او مینمایى – به جانم سوگند، این کار عجیبى است ! اگر محبت تو صادقانه بود، اطاعت فرمان او میکردى – زیرا کسى که دیگرى را دوست مى دارد، از فرمان او پیروى مى کند).

قرآن در جمله (یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم ) مى گوید: اگر محبت خدا داشتید و اثرات آن در عمل و زندگى شما آشکار شد خداوند هم شما را دوست مى دارد و به دنبال این دوستى ، اثراتش در مناسبات او با شما آشکار مى گردد؛ گناهانتان را میبخشد و شما را مشمول رحمتش مى کند.
دلیل دوستى متقابل خداوند نیز روشن است ، زیرا او وجودى است از هر نظر کامل و بى پایان و به هر موجودى که در مسیر تکامل گام بر دارد بر اثر سنخیت پیوند محبت خواهد داشت .
از این آیه ضمنا روشن مى شود که محبت یک طرفه نمى تواند وجود داشته
باشد، زیرا هر محبتى دارنده آن را دعوت مى کند که عملا در راه خواسته هاى واقعى (محبوب ) گام بردارد و در چنین حالى به طور قطع ، محبوب نیز به او علاقه پیدا مى کند.
ممکن است در اینجا سؤ ال شود که اگر شخص محب ، همواره اطاعت فرمان محبوب کند، دیگر گناهى براى او باقى نمیماند که بخشوده شود، پس جمله یغفر لکم ذنوبکم موضوع نخواهد داشت .
در پاسخ باید گفت : اولا ممکن است این جمله اشاره به بخشش گناهان سابق باشد و ثانیا شخص محب استمرار بر معصیت محبوب نمیکند، ولى ممکن است بر اثر طغیان و غلبه شهوات ، گاهى لغزشى از او سرزند که در پرتو اطاعتهاى مستمر او بخشوده خواهد شد.
نکته :
دین و محبت
در روایات متعددى از پیشوایان اسلام نقل شده که دین چیزى جز محبت نیست ، از جمله در کتاب خصال و کافى از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود: (هل الدین الا الحب ثم تلا هذه الایه ان کنتم تحبون الله فاتبعونى )؛ (آیا دین جز محبت است ، و سپس آیه فوق را تلاوت فرمود).
منظور از این روایات این است که روح و حقیقت دین همان ایمان و عشق به خدا است ایمان و عشقى که شعاع آن ، تمام وجود انسان را روشن مى کند و همه اعضاء و دستگاههاى تن تحت تاثیر آن قرار میگیرند، و اثر بارز و روشن آن پیروى از فرمان خدا است .
در آیه بعد، بحثى را که در آیه قبل آمده بود تعقیب کرده ، مى فرماید: (بگو: اطاعت کنید خدا و فرستاده او را) (قل اطیعوا الله و الرسول ).
بنابراین چون شما مدعى محبت او هستید باید با اطاعت از فرمان او و پیامبرش این محبت را عملا اثبات کنید.
سپس مى افزاید: (اگر آنها سرپیچى کنند، خداوند کافران را دوست ندارد) (فان تولوا فان الله لا یحب الکافرین ).
سرپیچى آنها نشان مى دهد که محبت خدا را ندارند، بنابراین خدا هم آنها را دوست ندارد، زیرا محبت یک طرفه بى معنى است .
ضمنا از جمله (اطیعوا الله و الرسول ) استفاده مى شود که اطاعت خدا و پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) از هم جدا نیستند، به همین دلیل در آیه قبل تنها سخن از پیروى و اطاعت پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) بود و در اینجا سخن 
از هر دو است .

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب مشابه