سوره مبارکه آل عمران آیه 38 تا 40 به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

هُنَالِکَ دَعَا زَکَرِیَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً ۖ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ (38)

فَنَادَتْهُ الْمَلَائِکَهُ وَهُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیَىٰ مُصَدِّقًا بِکَلِمَهٍ مِنَ اللَّهِ وَسَیِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِیًّا مِنَ الصَّالِحِینَ (39)

قَالَ رَبِّ أَنَّىٰ یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِیَ الْکِبَرُ وَامْرَأَتِی عَاقِرٌ ۖ قَالَ کَذَٰلِکَ اللَّهُ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ (40)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

در آنجا بود که زکریا، (با مشاهده آن همه شایستگی در مریم،) پروردگار خویش را خواند و عرض کرد: «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای (نیز) به من عطا فرما، که تو دعا را می‌شنوی!»   (38)

و هنگامی که او در محراب ایستاده، مشغول نیایش بود، فرشتگان او را صدا زدند که: «خدا تو را به» یحیی «بشارت می‌دهد؛ (کسی) که کلمه خدا [= مسیح‌] را تصدیق می‌کند؛ و رهبر خواهد بود؛ و از هوسهای سرکش برکنار، و پیامبری از صالحان است.» (39)

او عرض کرد: «پروردگارا! چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد، در حالی که پیری به سراغ من آمده، و همسرم نازاست؟!» فرمود: «بدین گونه خداوند هر کاری را بخواهد انجام می‌دهد.» (40)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Then prayed Zachariah to his Lord: “O Lord, bestow on me offspring, virtuous and good, for You answer all prayers.” (38)

Then the angels said to him as he stood in the chamber at prayer: “God sends you good tidings of John who will confirm a thing from God and be noble, continent, and a prophet, and one of those who are upright and do good.” (39)

“How can I have a son, O Lord,” he said, “for I am old and my wife is barren?” “Thus,” came the answer, “God does as He wills.” (40)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Zekeriyya, orada Rabbine dua etmiş, ya Rabbi demişti, sen katından tertemiz bir soy ver bana, muhakkak ki duaları duyansın sen (38)

Mihrapta durmuş, namaz kılıyordu ki melekler, gerçekten de Allah, sana Yahya’yı müjdelemededir. O, Tanrıdan gelen sözü tasdik eden bir erdir, uludur, kötülüklerden tamamıyla çekinmiştir, iyilerden ve doğrulardan bir peygamberdir o diye nida etmişti (39)

Zekeriyya, Rabbim demişti, benim nasıl oğlum olabilir ki ihtiyarlık, üstüme çökmüştür, karım da kısır. Böyle de olsa demişti, Allah dilediğini yapar (40)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

(O zaman) Zəkəriyya Rəbbinə dua edərək dedi: “Ey Rəbbim! Mənə də Öz tərəfindən pak bir övlad bəxş et! Sən, həqiqətən, duaları eşidənsən!” (38)

(Zəkəriyya) mehrabda (ibadətgahda) ayaq üstə durub namaz qılarkən mələklər ona müraciət edib dedilər: “Allah sənə Özü tərəfindən gələn kəlməni (İsanı) təsdiq edən, (tayfasını) ağa, nəfsinə hakim və əməlisalehlər zümrəsindən bir peyğəmbər olacaq Yəhyanın (dünyaya gələcəyi) xəbərini müjdə verir” (39)

(Zəkəriyya:) “Ey Rəbbim, üzərimə qocalıq çökdüyü və zövcəm qısır (doğmayan) olduğu halda, mənim necə oğlum ola bilər? “– söylədi. (Allah isə:) “(Bəli) dediyin kimidir, (lakin) Allah nə istəsə, onu da edər”, – deyə buyurdu (40)

گزیده تفسیر :

زکریا و مریم
این آیات گوشهاى از زندگى پیامبر الهى ، زکریا را در ارتباط با داست
بیان مى کند.
سابقا گفتیم ، همسر زکریا و مادر مریم خواهر یکدیگر بودند و اتفاقا هر دو در آغاز، نازا و عقیم بودند، هنگامى که مادر مریم از لطف پروردگار، صاحب چنین فرزند شایسته اى شد و زکریا اخلاص و سایر ویژگیهاى شگفت آور او را دید، آرزو کرد که او هم صاحب فرزندى پاک و با تقوا همچون مریم شود، فرزندى که چهره اش آیت و عظمت خداوند گردد، و با اینکه سالیان درازى از عمر او و همسرش گذشته بود، و از نظر معیارهاى طبیعى بسیار بعید به نظر مى رسید که صاحب فرزندى شود، ولى ایمان به قدرت پروردگار و مشاهده وجود میوه هاى تازه در غیر فصل ، در کنار محراب عبادت مریم ، قلب او را لبریز از امید ساخت که شاید در فصل پیرى ، میوه فرزند بر شاخسار وجودش آشکار شود، به همین دلیل هنگامى که مشغول نیایش بود از خداوند تقاضاى فرزند کرد ، و آنگونه که قرآن در نخستین آیه فوق مى گوید: در این هنگام زکریا پروردگار خویش را خواند و گفت : پروردگارا! فرزند پاکیزه اى از سوى خودت به من (نیز) عطا فرما که تو دعا را مى شنوى و اجابت مى کنى (هنالک دعا زکریا ربه قال رب هب لى من لدنک ذریه طیبه انک سمیع الدعاء).
در این موقع فرشتگان به هنگامى که او در محراب ایستاده و مشغول نیایش بود، وى را صدا زدند که خداوند تو را به یحیى بشارت مى دهد، در حالى که کلمه خدا (حضرت مسیح ) را تصدیق مى کند و آقا و رهبر خواهد بود، و از هوى و هوس بر کنار و پیامبرى از صالحان است (فنادته الملائکه و هو قائم یصلى فى المحراب
ان الله یبشرک بیحیى مصدقا بکلمه من الله و سیدا و حصورا و نبیا من الصالحین ).
نه تنها خداوند اجابت دعاى او را به وسیله فرشتگان خبر داد، بلکه پنج وصف از اوصاف این فرزند پاکیزه را بیان داشت : نخست اینکه او به کلمه من الله حضرت مسیح (علیه السلام ) ایمان مى آورد، و با ایمان و حمایت از او سبب تقویت مسیح (علیه السلام ) مى گردد (توجه داشته باشید که منظور از کلمه در اینجا به قرینه آیه 45 همین سوره و 171 سوره نساء، حضرت مسیح (علیه السلام ) است و سبب این تعبیر به زودى روشن خواهد شد).
همانگونه که در تاریخ آمده است ، یحیى شش ماه از عیسى (علیه السلام ) بزرگتر بود و نخستین کسى بود که نبوت او را تصدیق کرد و به سوى او دعوت نمود، و چون در میان مردم به زهد و پاکدامنى ، اشتهار تام داشت گرایش او به مسیح (علیه السلام ) اثر عمیقى در توجه مردم به او گذاشت .
دوم اینکه او مقام سیادت و رهبرى از نظر علم و عمل خواهد داشت و سوم اینکه او خود را از هوى و هوسهاى سرکش و آلودگى به دنیا پرستى حفظ مى کند، این معنى از واژه (حصورا) استفاده مى شود.
واژه (حصور) از حصر به معنى حبس گرفته شده است ، در اینجا به معنى کسى است که خود را از هوى و هوس ، منع کرده است ، این واژه گاه به معنى کسى که خوددارى از ازدواج مى کند نیز آمده به همین دلیل جمعى از مفسران آن را به همین معنى تفسیر کرده اند، و در پاره اى از روایات نیز به آن اشاره شده است .
چهارم و پنجم اینکه او پیامبر بزرگى خواهد بود (توجه داشته باشید که نبیا به صورت نکره آمده که در اینجا براى عظمت است ) و از صالحان و شایستگان خواهد بود.
زکریا از شنیدن این بشارت به وسیله فرشتگان ، غرق شادى و سرور شد و در عین حال نتوانست شگفتى خود را از چنین موضوعى پنهان کند، عرض کرد: پروردگارا! چگونه ممکن است فرزندى براى من باشد در حالى که پیرى به من رسیده و همسرم ناز است (قال رب انى یکون لى غلام و قد بلغنى الکبر و امراتى عاقر).
در اینجا خداوند به او پاسخ داد و فرمود: اینگونه خداوند هر کارى را که بخواهد انجام مى دهد (قال کذلک الله یفعل ما یشاء).
و با این پاسخ کوتاه که تکیه بر نفوذ اراده و مشیت الهى داشت ، زکریا قانع شد.
نکته ها
1 – آیا ترک ازدواج فضیلت است ؟
نخستین سوالى که در اینجا پیش مى آید. این است که اگر حصورا به معنى ترک کننده ازدواج باشد آیا این عمل براى انسان امتیازى محسوب مى شود که درباره یحیى آمده است .
در پاسخ باید گفت : اولا هیچگونه دلیل قاطعى بر اینکه منظور از حصور در آیه ترک کننده ازدواج است در دست نیست .
و روایتى که در این زمینه نقل شده از نظر سند مسلم نمى باشد. و هیچ بعید نیست که حصور در آیه به معنى ترک کننده شهوات و هوسها و دنیا پرستى و صفتى همانند زهد بوده باشد.
ثانیا ممکن است یحیى نیز همانند عیسى بر اثر شرایط خاص زندگى و اجبار به سفرهاى متعدد براى تبلیغ آیین خدا ناچار به مجرد زیستن بوده است .
این یک قانون کلى براى همه نمى تواند باشد و اگر خداوند او را به این صفت مى ستاید به خاطر این است که او بر اثر شرایط خاصى ازدواج نکرد ولى در عین
حال توانست خود را از گناه حفظ کند و به هیچ وجه آلوده نشود، به طور کلى قانون ازدواج ، یک قانون فطرى است و در هیچ آیینى ممکن نیست حکمى بر خلاف این قانون فطرى ، تشریع گردد، بنابراین نه در آیین اسلام و نه در هیچ آیین دیگرى ترک ازدواج ، کار خوبى نبوده است .
2 – یحیى و عیسى (علیهماالسلام )
واژه یحیى از ماده حیات به معنى زنده مى ماند است ، که به عنوان نام براى این پیامبر بزرگ انتخاب شده است و منظور از زندگى ، هم زندگى مادى و هم معنوى در پرتو ایمان و مقام نبوت و ارتباط با خدا است و چنانکه از این آیه و آیه 7 سوره مریم استفاده مى شود، این نام را خداوند پیش از تولد براى او انتخاب کرد:(یا زکریا انا نبشرک بغلام اسمه یحیى لم نجعل له من قبل سمیا) (اى زکریا ما تو را بشارت به فرزندى مى دهیم که نامش یحیى است و پیش از او همنامى برایش قرار ندادیم ).
ضمنا از جمله اخیر استفاده مى شود که نام مزبور نام بى سابقه اى بوده است .
همانطور که از آیات گذشته استفاده شد تقاضاى تولد یحیى بعد از مشاهده پیشرفتهاى سریع معنوى مریم به وسیله زکریا انجام شد.
و جالب توجه اینکه بر اثر این دعا خداوند فرزندى به زکریا داد که از جهات زیادى شباهت به فرزند مریم ، عیسى داشت . از جهت نبوت در کودکى ، و از جهت مفهوم اسم (عیسى و یحیى هر دو از نظر لغت به معنى زنده مى ماند است ) و از نظر درود فرستادن خداوند بر آنها در مراحل سه گانه تولد، مرگ و حشر و از جهات دیگر.
3 – در آیات فوق زکریا به هنگام شرح پیرى خود مى گوید: و قد بلغنى الکبر (پیرى به سراغ من آمده ) ولى در آیه 8 سوره مریم از قول او مى خوانیم : و قد بلغت من الکبر عتیا، (من به آخرین مرحله پیرى رسیده ام ).
این اختلاف در تعبیر به خاطر آن است که همانطور که انسان به سوى پیرى
مى رود گویا پیرى و مرگ هم از طرف مقابل به سراغ او مى آید چنانکه على (علیه السلام ) مى فرماید: اذا کنت فى ادبار و الموت فى اقبال فما اسرع الملتقى : (چون که تو به سوى پایان عمر مى روى و مرگ به سوى تو مى آید چه زود به یکدیگر خواهید رسید).
4 – (غلام ) از نظر لغت به معنى پسر جوان است .
و (عاقر) از واژه (عقر) به معنى ریشه و اساس یا به معنى حبس است و اینکه به زنان نازا عاقر مى گویند یا به خاطر آن است که کار آنان به پایان رسیده و یا اینکه از نظر تولد فرزند محبوس گشته اند.
5 – در اینجا سوالى پیش مى آید که تعجب و شگفتى زکریا با توجه به قدرت بى پایان پروردگار براى چه بود؟.
ولى با توجه به آیات دیگر قرآن پاسخ آن روشن است . او مى خواست بداند که از یک زن نازا که حتى سالها پیش دوران قاعدگى را پشت سر گذاشته بود چگونه ممکن است ، فرزندى متولد شود؟ چه تغییراتى در وجود او پیدا مى شود آیا بار دیگر همچون زنان جوان و میان سال عادت ماهانه مى بیند یا به طرز دیگر آماده پرورش فرزند مى شود.
به علاوه ایمان به قدرت خداوند غیر از شهود و مشاهده است . او در حقیقت مى خواست در اینجا ایمانش به مرحله شهود برسد و همانند ابراهیم که ایمان به معاد داشت و تقاضاى شهود مى کرد مى خواست به چنین مرحله اى از اطمینان نایل گردد و این طبیعى است که هر انسانى هنگامى که با مساله اى بر خلاف قوانین طبیعت مواجه مى شود در فکر فرو مى رود و تمایل پیدا مى کند که یک نشانه حسى براى آن بیابد.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

لغو دیدگاه

مطالب مشابه