سوره مبارکه آل عمران آیه 48 و 49 به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

وَیُعَلِّمُهُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَالتَّوْرَاهَ وَالْإِنْجِیلَ (48)

وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنِّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ ۖ أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَهِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْیِی الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُنَبِّئُکُمْ بِمَا تَأْکُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُمْ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَهً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (49)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

و به او، کتاب و دانش و تورات و انجیل، می‌آموزد (48)

و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوی بنی اسرائیل (قرار داده، که به آنها می‌گوید:) من نشانه‌ای از طرف پروردگار شما، برایتان آورده‌ام؛ من از گِل، چیزی به شکل پرنده می‌سازم؛ سپس در آن می‌دمم و به فرمان خدا، پرنده‌ای می‌گردد. و به اذن خدا، کورِ مادرزاد و مبتلایان به برص [= پیسی‌] را بهبودی می‌بخشم؛ و مردگان را به اذن خدا زنده می‌کنم؛ و از آنچه می‌خورید، و در خانه‌های خود ذخیره می‌کنید، به شما خبر می‌دهم؛ مسلماً در اینها، نشانه‌ای برای شماست، اگر ایمان داشته باشید! (49)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

He will teach him the Law and the judgement, and the Torah and the Gospel (48)

And he will be Apostle to the children of Israel, (saying:) ‘I have come to you with a prodigy from your Lord that I will fashion the state of destiny out of mire for you, and breathe (a new spirit) into it, and (you) will rise by the will of God. I will heal the blind and the leper, and infuse life into the dead, by the leave of God. I will tell you what you devour and what you hoard in your homes. In this will be a portent for you if you do believe (49)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Tanrı ona bilgiyi, hikmeti, Tevrat’ı, İncil’i öğretir (48)

İsrailoğullarına peygamber olarak gönderir, o da onlara der ki: Ben, Rabbinizden delille geldim size. Balçığı yoğurur, kuş şekline sokar, ona üflerim, Allah’ın izniyle kuş olur. Anadan doğma körü körlükten kurtarırım, abraş illetine tutulmuşu, Allah’ın izniyle iyileştiririm ve Allah’ın izniyle ölüyü diriltirim, evlerinizde yediklerinizi, sakladıklarınızı size bildiririm. İnanmışsanız şüphe yok ki, bunlar size delildir (49)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

(Allah) ona (İsaya) yazmağı, hikməti, Tövratı və İncili öyrədəcək (48)

Və onu İsrail övladına (yəhudilərə) peyğəmbər göndərəcək. (İsa onlara deyəcək:) “Mən, həqiqətən, Rəbbinizdən sizə mö’cüzə gətirmişəm. Sizin üçün palçıqdan quşa bənzər bir surət düzlədib ona üfürərəm, o da Allahın iznilə quş olar. Anadangəlmə korları, cücam xəstəliyinə tutulanları sağaldar və Allahın iznilə ölüləri dirildərəm. Mən evlərinizdə yediyiniz və yığıb saxladığınız şeyləri də sizə xəbər verərəm. Əgər mö’minsinizsə, bunda (söylədiklərimdə peyğəmbər olduğuna) bir dəlil vardır (49)

گزیده تفسیر :

سایر اوصاف مسیح
به دنبال صفات چهارگانه اى که در آیات قبل براى حضرت مسیح (علیه السلام ) بیان شد، (آبرومند در دنیا و آخرت بودن ، از مقربان بودن ، و سخن گفتن در گاهواره و از صالحان بودن ) به دو وصف دیگر از اوصاف آن پیامبر بزرگ که هر کدام نیز ترکیبى از مجموعه اوصاف مهمى است ، اشاره مى کند
نخست مى فرماید: خداوند به او کتاب و دانش و تورات و انجیل مى آموزد (و یعلمه الکتاب و الحکمه و التوریه و الانجیل ).
نخست به تعلیم کتاب و حکمت و دانش به طور کلى اشاره مى کند و بعد دو مصداق روشن این کتاب و حکمت یعنى تورات و انجیل را بیان مى نماید.
بدیهى است افرادى که به عنوان رهبر جامعه بشریت از سوى خداوند تعیین مى شوند، باید در درجه اول از علم و دانش کافى برخوردار باشند و آیین و قوانین زنده و سازنده اى با خود بیاورند و در درجه بعد دلایل و اسناد روشنى براى ارتباط خود با خدا ارائه دهند و با این دو وسیله ماموریت هدایت مردم را تکمیل و تثبیت کنند، در آیات فوق به این دو معنى اشاره شده است ، در آیه اول سخن از علم و دانش و کتاب آسمانى حضرت مسیح (علیه السلام ) بود، و در آیه دوم اشاره به معجزات متعدد او است .
مى فرماید: و (خداوند) او را رسول و فرستاده اى به سوى بنى اسرائیل قرار مى دهد (و رسولا الى بنى اسرائیل ).
ممکن است از این جمله در ابتدا چنین به نظر آید که ماموریت حضرت مسیح (علیه السلام ) تنها دعوت بنى اسرائیل بوده است ، همانها که در آن زمان گرفتار انواع خرافات و آلودگى هاى اخلاقى و عقیدتى و اختلافات شدید شده بودند و این با اولوا العزم بودن حضرت مسیح (علیه السلام ) منافات ندارد، زیرا پیامبر اولوا العزم کسى است که داراى آیین جدید باشد خواه ماموریت او جهانى باشد یا نباشد (در تفسیر نور الثقلین نیز روایتى درباره منحصر بودن ماموریت حضرت مسیح (علیه السلام ) به بنى
اسرائیل نقل شده است ).
ولى بعضى از مفسران گفته اند که دعوت حضرت مسیح (علیه السلام ) جهانى بوده نه منحصر به بنى اسرائیل ، هر چند بنى اسرائیل در صف اول کسانى که او ماموریت هدایت آنها را داشت ، قرار گرفته بودند، مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار، اخبارى در تفسیر اولوا العزم نقل مى کند که مفهوم آنها جهانى بودن دعوت این پیامبران است .
سپس مى افزاید: او مامور بود به آنها بگوید: من نشانهاى از سوى پروردگارتان براى شما آورده ام (انى قد جئتکم بایه من ربکم ).
نه یک نشانه بلکه نشانه هاى متعدد (بنابراین تنوین در اینجا براى بیان عظمت این نشانه است نه بیان وحدت ).
من از گل چیزى به شکل پرنده مى سازم ، سپس در آن مى دمم و به فرمان خدا پرندهاى مى گردد (انى اخلق لکم من الطین کهیئه الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله ).
از آنجا که دعوت انبیاء در حقیقت به سوى حیات و زندگى حقیقى است در آیه فوق هنگام شرح معجزات حضرت مسیح (علیه السلام ) نخست اشاره به ایجاد حیات و زندگى در موجودات بى جان به فرمان خدا مى کند.
مساله ایجاد حیات در موجودات جهان ، هر گاه به صورت تدریجى باشد چیز عجیبى نیست ، زیرا میدانیم همه موجودات زنده کنونى از همین آب و خاک به وجود آمده اند، معجزه آن است که خداوند همان عوامل را که طى هزاران یا میلیونها سال رخ داده یک جا جمع کند و به سرعت ، مجسمه کوچکى به شکل
پرنده ، مبدل به موجود زندهاى شود، و این مى تواند نشانهاى از صدق دعوى آورنده آن در مورد ارتباط با جهان ماوراء طبیعت و قدرت بى پایان پروردگار باشد.
سپس به بیان دومین معجزه یعنى درمان بیماریهاى صعب العلاج یا غیر قابل علاج از طرق عادى پرداخته : مى گوید: من کور مادرزاد و مبتلا به برص (پیسى ) را بهبودى مى بخشم (و ابرى الاکمه و الابرص ).
شک نیست که این موضوعات مخصوصا براى پزشکان و دانشمندان آن زمان معجزات غیر قابل انکارى بوده است .
در سومین مرحله ، اشاره به معجزه دیگرى مى کند و آن اینکه : من مردگان را به فرمان خدا زنده مى کنم (و احى الموتى باذن الله ).
چیزى که در هر عصر و زمانى جزء معجزات و کارهاى خارق العاده است . و در مرحله چهارم موضوع خبر دادن از اسرار نهانى مردم را مطرح مى کند زیرا هر کس معمولا در زندگى فردى و شخصى خود، اسرارى دارد که دیگران از آن آگاه نیستند، اگر کسى بدون هیچ سابقه اى مثلا از غذاهایى که اشخاص خورده اند یا آنچه را که ذخیره کرده اند دقیقا خبر دهد دلیل بر این است که از یک منبع غیبى الهام گرفته است مسیح مى گوید: من شما را از آنچه مى خورید و در خانه ها ذخیره مى کنید خبر مى دهم (و انبئکم بما تاکلون و ما تدخرون فى بیوتکم ).
و در پایان به تمام این چهار معجزه اشاره کرده ، مى گوید: مسلما در اینها نشانهاى است براى شما اگر ایمان داشته باشید و در جستجوى حقیقت باشید (ان فى ذلک لایه لکم ان کنتم مومنین ).
نکته ها
1 – آیا معجزات مسیح عجیب است ؟
بعضى از مفسران (مانند نویسنده المنار) اصرار دارند که کارهاى اعجاز آمیز فوق را که قرآن صریحا براى مسیح ذکر کرده ، به نوعى توجیه کنند، مثلا بگویند عیسى تنها ادعا کرد که من مى توانم به فرمان خدا چنین کارى را انجام دهم ولى عملا هرگز انجام نداد در حالى که اگر فرضا این احتمال در این آیه قابل گفتگو باشد در آیه 110 از سوره مائده : و اذ تخلق من الطین کهیئه الطیر… هیچگونه قابل قبول نیست زیرا در این آیه صریحا مى گوید یکى از نعمتهاى خداوند بر تو (عیسى ) این بود که پرندهاى از گل مى ساختى و در آن مى دمیدى و به فرمان خدا زنده مى شد.
به علاوه اصرار و پافشارى در اینگونه توجیهات هیچ موجب و دلیلى ندارد زیرا اگر منظور انکار اعمال خارق العاده پیامبران باشد قرآن در موارد بسیارى به این موضوع تصریح کرده و به فرض که یکى یا چند مورد را توجیه کنیم بقیه چه خواهد شد؟
از این گذشته هنگامى که ما خدا را حاکم بر قوانین طبیعت میدانیم نه محکوم آن ، چه مانعى دارد که قوانین عادى طبیعت به فرمان او در موارد استثنائى تغییر شکل داده و از طرق غیر عادى حوادثى به وجود آید و اگر تصور مى کنند این موضوع با توحید افعالى خداوند و خالقیت او و نفى شریک سازگار نیست قرآن پاسخ آن را گفته زیرا در همه جا وقوع این حوادث را مشروط به فرمان خدا مى کند، یعنى هیچکس به اتکاء نیروى خود نمى تواند دست به چنین کارهائى بزند مگر اینکه به فرمان خداوند و استمداد از قدرت بى پایان او باشد و این عین توحید است نه شرک .
2 – ولایت تکوینى :
از مفاد آیه فوق و آیات مشابه آن که در ذیل هر یک به خواست خدا اشاره
خواهیم کرد استفاده مى شود که فرستادگان و اولیاى خدا به فرمان و اذن او مى توانند به هنگام لزوم در جهان تکوین و آفرینش تصرف کنند و بر خلاف عادت و جریان طبیعى ، حوادثى به وجود آورند، زیرا جمله هاى (ابرى )(بهبودى مى بخشم ) و احى الموتى (مردگان را زنده مى کنم ) و مانند آن که به صورت فعل متکلم ذکر شده دلیل بر صدور اینگونه کارها از خود پیامبران است و تفسیر این عبارات به دعا کردن پیامبران و اینکه کار آنها تنها دعا براى تحقق این امور بوده نه غیر آن تفسیر بى دلیلى است ، بلکه ظاهر این عبارات این است که آنان در جهان تکوین تصرف مى کردند و این حوادث را به وجود مى آوردند.
منتهى براى اینکه کسى تصور نکند که پیامبران و اولیاى خدا استقلالى از خود دارند و در مقابل دستگاه آفرینش دستگاهى بر پا ساخته و نیز براى اینکه احتمال هر گونه شرک و دوگانه پرستى در خلقت و آفرینش بر طرف گردد در چندین مورد از این آیات روى کلمه (باذن الله ) و مانند آن تکیه شده است (در آیه مورد بحث دو بار و در آیه 110 سوره مائده چهار بار کلمه باذنى تکرار گردیده ) و منظور از ولایت تکوینى نیز چیزى جز این نیست که پیامبران یا امامان به هنگام لزوم و ضرورت تصرفاتى در جهان خلقت به اذن پروردگار انجام دهند و این چیزى بالاتر از ولایت تشریعى یعنى سرپرستى مردم از نظر حکومت و نشر قوانین و دعوت و هدایت به راه راست است .
از آنچه گفته شد پاسخ کسانى که ولایت تکوینى مردان خدا را منکر مى شوند و آن را یک نوع شرک مى دانند به خوبى روشن مى گردد زیرا هیچ کس براى پیامبران و یا امامان دستگاه مستقلى در مقابل خداوند قایل نیست ، آنها همه این کارها را به فرمان و اجازه او انجام مى دهند ولى منکران ولایت تکوینى مى گویند کار پیامبران منحصرا تبلیغ احکام و دعوت به سوى خدا است و احیانا براى انجام گرفتن پاره اى از امور تکوینى از دعا استفاده مى کنند و بیش از این کارى از آنها ساخته نیست ، در
حالى که آیه فوق و آیات مشابه آن غیر از این را مى گوید.
ضمنا از آیه بالا استفاده مى شود که لااقل بسیارى از معجزات پیغمبران اعمالى است که به وسیله خود آنها انجام مى شود گرچه به فرمان خدا و استمداد از نیروى الهى است در واقع مى توان گفت معجزه هم کار پیامبران است (زیرا به وسیله آنها انجام مى شود) و هم کار خدا است زیرا با استمداد از نیروى پروردگار و اذن او انجام مى گردد.
3 – قابل توجه اینکه تکیه بر اذن خداوند در این آیه تکرار شده تا بهانه اى براى مدعیان الوهیت مسیح باقى نماند و مردم او را خدا نپندارند و اگر در مساله اخبار به غیب تکرار نشده به خاطر وضوح آن است .

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب مشابه