سوره مبارکه آل عمران آیه 52 تا 54 به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

فَلَمَّا أَحَسَّ عِیسَىٰ مِنْهُمُ الْکُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (52)

رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ (53)

وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ (54)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

هنگامی که عیسی از آنان احساس کفر (و مخالفت) کرد، گفت: «کیست که یاور من به سوی خدا (برای تبلیغ آیین او) گردد؟» حواریان [= شاگردانِ مخصوصِ او] گفتند: «ما یاوران خداییم؛ به خدا ایمان آوردیم؛ و تو (نیز) گواه باش که ما اسلام آورده‌ایم (52)

پروردگارا! به آنچه نازل کرده‌ای، ایمان آوردیم و از فرستاده (تو) پیروی نمودیم؛ ما را در زمره گواهان بنویس!» (53)

و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است (54)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

When Jesus perceived their unbelief he asked: “Who will help me in the way of God?” “We,” the disciples answered, “shall be the helpers of God. We believe in God; and you be our witness that we submit and obey (52)

“O Lord, we believe in Your revelations and follow this Apostle. Enroll us among the witnesses.” (53)

But they (the unbelievers) contrived a plot, and God did the like; and God’s plan is the best (54)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

İsa, onların küfrünü duyunca dedi ki: Kimlerdir Allah uğrunda yardımcılarım? Havariler, biziz Allah için yardım edenler dediler, Allah’a inandık, sen de tanık ol ki, biz, ona teslim olanlarız (52)

Rabbimiz, inandık indirdiğine, uyduk Peygambere, bizi buna tanık olanlarla haşret (53)

Düzene koyuldular, Allah da düzenlerine karşılık cezalarını verdi. Allah, düzencilere ceza verenlerin hayırlısıdır (54)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

İsa onların (yəhudilərin) küfrünü (inanmadıqlarını) hiss etdikdə: “Allah yolunda kim mənim köməkçim olacaqdır?” – deyə soruşdu. (O zaman) həvarilər dedilər: “Bizik Allahın (Onun dininin) köməkçiləri! Biz Allaha inandıq. Sən də (Allaha) təslim olduğumuza şahid ol!” (52)

(Həvarilər dedilər:) “Ey Rəbbimiz, (bizə) nazil etdiyinə (İncilə) iman gətirdik və peyğəmbərinə (İsaya) tabe olduq. Artıq bizləri (haqqa) şahid olanlarla bir yerdə yaz!” (53)

Onlar (İsaya inanmayanlar) hiyləyə əl atdılar. Allah da onların hiyləsinə (İsanı göyə qaldırıb münafiqlərdən birini isə İsa surətdində onlara öldürtməklə) əvəz verdi. Allah (bütün) hiyləgərlərdən tədbirlidir (hiyləgərlərə ən yaxşı cəza verəndir) (54)

گزیده تفسیر :

پایدارى حواریون مسیح (ع ):
این آیات همچنان بحثهاى مربوط به دعوت مسیح (علیه السلام ) و سرگذشت زندگى او را ادامه مى دهد. مطابق پیشگویى و بشارت موسى (علیه السلام )، جمعیت یهود قبل از آمدن عیسى (علیه السلام ) منتظر ظهور او بودند اما هنگامى که ظاهر گشت و منافع نامشروع جمعى از منحرفان بنى اسرائیل به خطر افتاد، تنها گروه محدودى گرد مسیح (علیه السلام ) را گرفتند، و کسانى که احتمال مى دادند پیروى از آیین او موقعیت و مقام و منافع آنها را به خطر مى اندازند، از پذیرفتن آن سرپیچى کردند
آیه نخست ناظر به همین معنى است ، مى گوید: هنگامى که عیسى (علیه السلام ) احساس کفر (و مخالفت ) از آنها کرد، گفت : چه کسانى یاور من به سوى خدا (براى تبلیغ آیین او) خواهند بود؟ (فلما احس عیسى منهم الکفر قال من انصارى الى الله ).
در اینجا تنها گروه اندکى به این دعوت پاسخ مثبت دادند، اینها همان افراد پاکى بودند که قرآن از آنان به عنوان حواریون نام برده است حواریون (شاگردان ویژه مسیح ) گفتند: ما یاوران (آیین ) خدا هستیم ، به او ایمان آوردیم و تو گواه باش که ما اسلام آورده و تسلیم آیین حق شدهایم (قال الحواریون نحن انصار الله آمنا بالله و اشهد بانا مسلمون ).
قابل توجه اینکه حواریون در پاسخ عیسى (علیه السلام ) نگفتند ما یاور توایم ، بلکه براى اینکه نهایت توحید و اخلاص خود را اثبات کنند و سخن آنان هیچگونه بوى شرک ندهد گفتند: ما یاوران خدائیم و آیین او را یارى مى کنیم و تو را بر این حقیقت گواه مى گیریم ، گویا آنها نیز احساس مى کردند که در آینده افراد منحرفى ادعاى الوهیت مسیح (علیه السلام ) خواهند کرد و باید به آنها دستاویزى نداد.
ضمنا تعبیر به اسلام در آیه فوق دلیل بر این است که اسلام آیین تمام انبیاء بوده است .
و در اینجا بود که حضرت مسیح (علیه السلام ) صف دوستان خالص خود را از دشمنان و منافقان جدا ساخت ، تا برنامه ریزى او دقیق و منسجم باشد همان کارى که پیامبر اسلام در بیعت عقبه ، انجام داد.
در آیه بعد جمله هایى نقل شده که بیانگر نهایت اخلاص حواریون است ، آنها پس از قبول دعوت مسیح (علیه السلام ) و اعلام آمادگى براى همکارى و کمک به او، ایمان خویش را به پیشگاه خداوند عرضه داشتند و گفتند: پروردگارا! ما به آنچه نازل کردهاى ایمان آوردیم و از فرستاده (تو حضرت مسیح ) پیروى نمودیم ، پس ما را در زمره گواهان بنویس (ربنا آمنا بما انزلت و اتبعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین ).
آنها نخست ایمان خود را به آنچه نازل شده بود اظهار داشتند، ولى چون ایمان به تنهایى کافى نبود، مساله عمل به دستورهاى آسمانى و پیروى از مسیح (علیه السلام ) را که گواه زنده ایمان راسخ آنها بود پیش ‍ آوردند، زیرا هنگامى که ایمان در روح و جان انسان رسوخ کند، حتما در عمل او انعکاس مى یابد، و بدون عمل ممکن است تنها یک ایمان پندارى باشد نه واقعى ، و سپس از خدا تقاضا کردند نام آنها را در زمره شاهدان و گواهان که در این جهان ، مقام رهبرى امتها را دارند و در جهان دیگر مقام شفاعت و گواهى بر اعمال را ثبت نماید.
پس از شرح ایمان حواریون ، در سومین آیه اشاره به نقشه هاى شیطانى یهود کرده ، مى گوید: آنها (یهود و سایر دشمنان مسیح براى نابودى او و آیینش ) نقشه کشیدند و خداوند (براى حفظ او و آیینش ) چاره جویى کرد، و خداوند بهترین چاره جویان است (و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین ).
بدیهى است نقشه هاى خدا بر نقشه هاى همه پیشى مى گیرد، چرا که آنها معلوماتى اندک و محدود دارند و علم خداوند بى پایان است ، آنها براى پیاده کردن طرحهاى خود قدرت ناچیزى دارند در حالى که قدرت او بى پایان است .
نکته ها
1 – حواریون چه کسانى بودند؟
(حواریون ) جمع (حوارى ) از ماده (حور) به معنى شستن و سفید کردن است و گاهى به هر چیز سفید نیز اطلاق مى شود، و لذا غذاهاى سفید را عرب (حوارى ) مى گوید، و حوریان بهشتى را نیز به این جهت حورى مى گویند که سفید پوست اند یا سفیدى چشمانشان درخشنده (و سیاهى آن کاملا سیاه است ).
اما درباره علت نامگذارى شاگردان مسیح (علیه السلام ) به این نام ، احتمالات متعددى داده شده ، ولى آنچه نزدیک تر به ذهن مى رسد و در احادیث پیشوایان بزرگ دینى آمده است ، این است که آنها علاوه بر اینکه قلبى پاک و روحى با صفا داشتند در پاکیزه ساختن و روشن نمودن افکار دیگران و شستشوى مردم از آلودگى و گناه کوشش فراوان داشتند.
در عیون اخبار الرضا از امام على بن موسى الرضا (علیهماالسلام ) نقل شده که از آن حضرت سوال کردند: (چرا حواریون به این نام نامیده شدند؟)
امام (علیه السلام ) فرمود: جمعى از مردم چنین تصور مى کنند که آنها شغل لباس شویى داشته اند ولى در نزد ما علت آن این بوده که آنها هم خود را از آلودگى به گناه پاک کرده بودند، و هم براى پاک کردن دیگران کوشش داشتند.)
2 – حواریون از نظر قرآن و انجیل
قرآن در سوره صف آیه 14 درباره (حواریون ) سخن گفته و ایمان آنان را متذکر شده است ، ولى از جمله هائى که انجیل درباره حواریون دارد استفاده مى شود که آنان درباره مسیح همگى لغزشهائى داشته اند.
و در انجیل متى و لوقا باب 6 اسامى حواریون چنین آمده است :
1 – پطرس 2 – اندریاس 3 – یعقوب 4 – یوحنا 5 – فیلوپس 6 – برتولولما 7 – توما 8 – متى 9 – یعقوب ابن حلفا 10 – شمعون – ملقب به (غیور) 11 – یهودا برادر یعقوب 12 – یهوداى اسخریوطى که به مسیح خیانت کرد.
مفسر معروف مرحوم طبرسى در مجمع البیان نقل مى کند که حواریون به همراه عیسى در سفرها به راه مى افتادند و هر گاه تشنه یا گرسنه مى شدند به فرمان خداوند غذا و آب براى آنها آماده مى شد، آنها این جریان را افتخار بزرگى براى خود دانستند و از مسیح پرسیدند آیا کسى بالاتر از ما پیدا مى شود؟ او گفت : آرى (افضل منکم من یعمل بیده و یاکل من کسبه ) (از شما بالاتر کسى است که زحمت بکشد و از دست رنج خودش بخورد…
و به دنبال این جریان آنها به شستشوى لباس و گرفتن اجرت در برابر آن مشغول شدند (و عملا به همه مردم درسى دادند که کار و کوشش ننگ و عار نیست ).
3 – منظور از مکر الهى چیست ؟
(مکر) در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مى فهمیم تفاوت بسیار دارد در فارسى امروز مکر به نقشه هاى شیطانى و زیان بخش گفته مى شود، در حالى که در لغت عرب هر نوع چاره اندیشى را مکر مى گویند که گاهى خوب و گاهى زیان آور است .
در کتاب مفردات راغب مى خوانیم : المکر صرف الغیر عما یقصده : مکر این است که کسى را از منظورش باز دارند (اعم از اینکه منظورش خوب باشد یا بد).
در قرآن مجید نیز گاهى ماکر با کلمه خیر ذکر شده مانند: (و الله خیر) الماکرین (خداوند بهترین چارهجویان است ) و گاهى مکر با کلمه سیى ء آمده
است مانند: (و لا یحیق المکر السیى ء الا باهله ) (نقشه و اندیشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد کرد).
بنابراین منظور از آیه مورد بحث و آیات متعدد دیگرى که مکر را به خدا نسبت مى دهد این است که دشمنان مسیح با طرحهاى شیطانى خود میخواستند جلو این دعوت الهى را بگیرند اما خداوند براى حفظ جان پیامبر خود و پیشرفت آیینش تدبیر کرد و نقشه هاى آنها نقش بر آب شد و همچنین در موارد دیگر.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

دیدگاهی بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مطالب مشابه