سوره مبارکه آل عمران آیه 59 و 60 به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِنَّ مَثَلَ عِیسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ (59)

الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلَا تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرِینَ (60)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

مَثَل عیسی در نزد خدا، همچون آدم است؛ که او را از خاک آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد. (بنابر این، ولادت مسیح بدون پدر، هرگز دلیل بر الوهیّت او نیست.) (59)

اینها حقیقتی است از جانب پروردگار تو؛ بنابر این، از تردید کنندگان مباش! (60)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

For God the likeness of Jesus is as that of Adam whom He fashioned out of dust and said “Be” and he was (59)

This is the truth from your Lord, so do not be in doubt (60)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Gerçekten de Allah katında İsa, Âdem’in örneğidir, onu topraktan yarattı da sonra ol dedi, oluverdi (59)

Gerçek, Rabbindendir, şüphe edenlerden olma artık (60)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

Allah yanında İsa da (İsanın atasız dünyaya gəlmiş də) Adəm kimidir. Allah onu (Adəmi) torpaqdan yaratdı. Sonra ona: “(Bəşər) ol!” – dedi, o da oldu (59)

(Ya Rəsulum!) Şübhəsiz ki, (bunlar) sənin Rəbbin tərəfindən olan həqiqətdir. Ona görə də şübhə edənlərdən olma! (60)

گزیده تفسیر :

نفى الوهیت مسیح
همانگونه که در شان نزول آمد، این آیات ناظر به کسانى است که ولادت حضرت مسیح (علیه السلام ) را بدون پدر، دلیل بر فرزندى او نسبت به خدا، و یا الوهیتش مى گرفتند، آیه نخست مى گوید: مثل عیسى نزد خدا همچون مثل آدم است که او را از خاک آفرید، سپس به او فرمود: موجود باش ، او نیز بلافاصله موجود شد! (ان مثل عیسى عند الله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون ).
و با این استدلال کوتاه و روشن ، به ادعاى آنها پاسخ مى گوید که اگر مسیح (علیه السلام ) بدون پدر به دنیا آمد، جاى تعجب نیست ، و دلیل بر فرزندى خدا یا عین خدا بودن نمى باشد، زیرا موضوع آفرینش آدم (علیه السلام )، از این هم شگفت انگیزتر بود، او بدون پدر و مادر به دنیا آمد، سپس به غافلان مى فهماند: که هر کارى در برابر اراده حق ، سهل و آسان است تنها کافى است بفرماید: موجود باش ، آن هم موجود مى شود.
اصولا مشکل و آسان نسبت به مخلوقات است که قدرت محدودى دارند و اما آن کس که قدرتش نامحدود است ، تقسیم کارها به مشکل و آسان ، براى او مفهومى ندارد براى او آفریدن یک برگ ، یا آفرینش ‍ یک جنگل در هزاران کیلومتر یکسان است ، و آفرینش یک ذره خاک با منظومه شمسى ، مساوى است .
در دومین آیه براى تاکید آنچه در آیات قبل آمد، مى فرماید: اینها را (که درباره حضرت مسیح (علیه السلام ) و چگونگى ولادت او و مقاماتش ) بر تو مى خوانیم حقى است از سوى پروردگارت ، و چون حق است ، هرگز از تردید کنندگان در آن مباش (الحق من ربک فلا تکن من الممترین ).
در مورد جمله (الحق من ربک ) مفسران دو احتمال داده اند نخست اینکه جمله مرکب از مبتدا و خبر باشد (الحق مبتدا، من ربک خبر) بنابراین معنى آن چنین مى شود که حق همواره از طرف پروردگار خواهد بود زیرا حق به معنى واقعیت است ، و واقعیت عین هستى است ، و هستیها همه از وجود او میجوشد، باطل ، عدم و نیستى است و با ذات او بیگانه است .
دیگر اینکه جمله مزبور خبر مبتداى محذوفى است که (ذلک الاخبار) بوده باشد، یعنى این خبرهایى که به تو داده شد، همگى حقایقى است از طرف پروردگار و هر دو معنى با آیه سازگار است .

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterDigg thisPin on PinterestShare on Google+Email this to someonePrint this page

لغو دیدگاه

مطالب مشابه