سوره مبارکه آل عمران آیه 72 تا 74 به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

وَقَالَتْ طَائِفَهٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِی أُنْزِلَ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاکْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (72)

وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَىٰ هُدَى اللَّهِ أَنْ یُؤْتَىٰ أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِیتُمْ أَوْ یُحَاجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ ۗ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (73)

یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (74)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

و جمعی از اهل کتاب (از یهود) گفتند: «(بروید در ظاهر) به آنچه بر مؤمنان نازل شده، در آغاز روز ایمان بیاورید؛ و در پایان روز، کافر شوید (و باز گردید)! شاید آنها (از آیین خود) بازگردند! (زیرا شما را، اهل کتاب و آگاه از بشارات آسمانی پیشین می‌دانند؛ و این توطئه کافی است که آنها را متزلزل سازد) (72)

و جز به کسی که از آیین شما پیروی می‌کند، (واقعاً) ایمان نیاورید!» بگو: «هدایت، هدایت الهی است! (و این توطئه شما، در برابر آن بی اثر است)»! (سپس اضافه کردند: «تصور نکنید) به کسی همانند شما (کتاب آسمانی) داده می‌شود، یا اینکه می‌توانند در پیشگاه پروردگارتان، با شما بحث و گفتگو کنند، (بلکه نبوّت و منطق، هر دو نزد شماست!)» بگو: «فضل (و موهبت نبوّت و عقل و منطق، در انحصار کسی نیست؛ بلکه) به دست خداست؛ و به هر کس بخواهد (و شایسته بداند،) می‌دهد؛ و خداوند، واسع [= دارای مواهب گسترده‌] و آگاه (از موارد شایسته آن) است (73)

هر کس را بخواهد، ویژه رحمت خود می‌کند؛ و خداوند، دارای مواهب عظیم است.» (74)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

A section of the people of the Book say: “Believe in the morning what has been revealed to the faithful, and deny in the evening; they might perhaps turn back; (72)

“And do not believe those who do not belong to your faith.” Say: “True guidance is the guidance of God — that any may be given the like of what has been given you.” Will they argue with you before your Lord? Say: “God’s is the bounty. He gives whomsoever He please, for He is infinite and all-wise.” (73)

He may choose whom He likes for His favours, for great is His bounty (74)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Kitap ehlinin bir bölüğü de dedi ki: İman edenlere indirilene gündüzün inanın, akşam üstü inanmayın, kafir olun, belki iman edenler de inançlarından dönerler (72)

Ve dininize uyan kişiden başkasına inanmayın. De ki: Doğru yol, ancak Allah yoludur. Size verilenin başkalarına da verildiğine ve onların, Rabbiniz katında deliller göstererek sizinle tartışacaklarına inanmayın dediler mi de, de ki: Lütuf ve ihsan ancak Allah’ın elindedir, dilediğine lütfeder ve Allah’ın lütfü boldur ve her şeyi bilir o (73)

Dilediğini rahmetiyle tahsis eder ve Allah, büyük bir lütuf ve ihsan sahibidir (74)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

Kitab əhlindən (yəhudilərdən) bir dəstə (bir-birinə) dedi: “Mö’minlərə nazil edilənə (Qur’ana) günün əvvəlində (səhər vaxtı) inanın, həmin günün axırında (axşam vaxtı) isə onu inkar edin! Bəlkə, (mö’minlər öz dinlərindən) üz döndərsinlər (72)

Sizin dininizə tabe olanlardan başqa heç kəsə inanmayın!” (Ya Rəsulum! Onlara) söylə: “Əlbəttə, doğru yol, Allahın yoludur”. (Yəhudilər öz adamlarına dedilər:) “Sizə verilən şeyin (Tövratın və bə’zi digər ne’mətlərin) bənzərinin başqa birisinə (müsəlmanlara) veriləcəyinə, yaxud Rəbbiniz yanında onların sizinlə mübahisə edəcəyinə (inanmayın)!” (Ya Rəsulum!) De: “Həqiqətən, ne’mət Allahın əlindədir və onu istədiyi şəxsə bəxş edər. Allah (rəhməti ilə) genişdir. (O, hər şeyi) biləndir!” (73)

(Allah) Öz ne’mətini istədiyi şəxsə aid edər. Allah böyük kərəm sahibidir! (74)

گزیده تفسیر :

یک توطئه خطرناک !
آیات فوق ، پرده از روى یکى دیگر از نقشه هاى ویرانگر یهود بر مى دارد و نشان مى دهد که آنها براى متزلزل ساختن ایمان مسلمانان از هر وسیلهاى استفاده مى کردند، تهاجم نظامى ، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى و آیات فوق ، اشاره به بخشى از تهاجم فرهنگى آنها دارد.
مى فرماید: (گروهى از اهل کتاب گفتند: (بروید و ظاهرا) به آنچه بر مؤ منان نازل شده در آغاز روز ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید (و کفر خود را آشکار سازید) شاید آنها – مؤ منان – نیز متزلزل شده ، باز گردند) (و قالت طائفه من اهل الکتاب آمنوا بالذى انزل على الذین آمنوا وجه النهار و اکفروا آخره لعلهم یرجعون ).
شاید منظور از آغاز و پایان روز این باشد که فاصله میان ایمان و کفر شما
کوتاه باشد، این کوتاهى فاصله سبب خواهد شد که بگویند آنها اسلام را چیز مهمى خیال مى کردند، ولى از نزدیک چیز دیگرى یافتند و لذا به سرعت از آن بازگشتند.
این توطئه در افراد ضعیف النفس اثر قابل ملاحظهاى خواهد داشت به خصوص اینکه عده مزبور از دانشمندان یهود بودند، و همه میدانستند که آنها نسبت به کتب آسمانى و نشانه هاى آخرین پیامبر، آشنایى کامل دارند، و این امر لااقل پایه هاى ایمان تازه مسلمانان را متزلزل مى سازد، جمله (لعلهم یرجعون ) نشان مى دهد که آنها امیدوار به تاثیر این نقشه بودند.
ولى براى اینکه پیروان خود را از دست ندهند تاکید کردند که ایمان شما باید تنها جنبه صورى داشته باشد (شما جز به کسى که از آئینتان پیروى مى کند (واقعا) ایمان نیاورید) (و لا تؤ منوا الا لمن تبع دینکم ).
از بعضى از تفاسیر بر مى آید که (یهود خیبر) به (یهود مدینه ) این توصیه را کردند مبادا آنها که نزدیک تر به پیامبرند، تحت تاثیر او قرار گرفته ایمان بیاورند، زیرا گروهى از آنها عقیده داشتند نبوت تنها در نژاد یهود خواهد بود، و اگر پیامبرى ظهور کند باید از یهود باشد.
بعضى از مفسران ، جمله (لا تؤ منوا) را از ماده (ایمان ) به معنى اطمینان و اعتماد گرفته اند (این ماده به این معنى نیز آمده است ) بنابراین منظور از جمله بالا این است که این توطئه باید کاملا محرمانه باشد و آن را جز به افراد یهود به دیگران – حتى مشرکان – بازگو نکنید، مبادا این سر فاش گردد و نقشه نقش بر آب شود، ولى خداوند عالم و آگاه پرده از رازشان برداشت و آنها را رسوا ساخت ، تا درس عبرتى براى مؤ منان باشد و وسیله هدایتى براى کافران .
سپس در یک جمله معترضه که از کلام خداوند است ، مى فرماید: به آنها بگو: هدایت تنها هدایت الهى است و این توطئه هاى شما در برابر آن بى اثر است
(قل ان الهدى هدى الله ).
در این جمله به اصطلاح معترضه که در لابلاى سخنان یهود قرار گرفته ، خداوند پاسخ پر معنى و کوتاهى به آنها مى دهد که اولا هدایت از ناحیه خدا است و در انحصار نژاد و قوم خاصى نیست و هیچ لزومى ندارد که پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) تنها از یهود باشد، و ثانیا آنها که مشمول هدایت الهى شده اند با این توطئه ها متزلزل نخواهند شد.
بار دیگر به ادامه سخنان یهود باز مى گردد، و مى فرماید، آنها گفتند: (هرگز باور نکنید به کسى همانند شما (کتاب آسمانى ) داده شود، (بلکه نبوت مخصوص شما است ) و همچنین تصور نکنید آنها مى توانند در پیشگاه پروردگارتان با شما بحث و گفتگو کنند) (ان یؤ تى احد مثل ما اوتیتم او یحاجوکم عند ربکم ).
به این ترتیب روشن مى شود که آنها گرفتار خود برتربینى عجیبى بودند خود را بهترین نژادهاى جهان میپنداشتند و نبوت و همچنین عقل و درایت و منطق و استدلال را از آن خود فکر مى کردند و با این منطق واهى میخواستند در هر دو جنبه براى خود مزیتى بر دیگران قائل شوند.
در پایان آیه خداوند جواب محکمى به آنها مى دهد و با بى اعتنایى به آنها روى سخن را به پیامبر کرده ، مى فرماید: (بگو: فضل و موهبت به دست خدا است و به هر کس بخواهد و شایسته ببیند مى دهد و خداوند واسع (داراى مواهب گسترده ) و آگاه (از موارد شایسته ) مى باشد) (قل ان الفضل بید الله یؤ تیه من یشاء و الله واسع علیم ).
یعنى ، بگو: مواهب الهى اعم از مقام والاى نبوت و همچنین موهبت عقل و منطق و افتخارات دیگر همه از ناحیه او است ، و به شایستگان مى بخشد.
عهد و پیمانى از او نگرفته و هیچ کس قرابت و خویشاوندى با او ندارد و هرگز مواهب خویش را در انحصار گروهى قرار نداده است .
و در آخرین آیه براى تاکید بیشتر مى افزاید: (خداوند هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) ویژه رحمت خود مى کند و خداوند داراى فضل عظیم است ) و هیچ کس نمى تواند مواهب او را محدود سازد (یختص برحمته من یشاء و الله ذو الفضل العظیم ).
ضمنا از این جمله استفاده مى شود که اگر فضل و موهبت الهى شامل بعضى مى شود نه بعضى دیگر، به خاطر محدود بودن آن نیست بلکه به خاطر تفاوت شایستگیها است .
نکته :
توطئه هاى قدیمى ! آیات فوق که در حقیقت از آیات اعجاز آمیز قرآن بود و پرده از روى اسرار یهود و دشمنان اسلام بر میداشت ، نقشه ماهرانه آنها را براى متزلزل ساختن مسلمانان صدر اول فاش کرد آنها در پرتو آن بیدار شدند و از وسوسه هاى اغواگر دشمن بر حذر گردیدند ولى اگر دقت کنیم مى بینیم که در عصر و زمان ما نیز همان طرحها به اشکال دیگرى اجرا مى شود وسائل تبلیغاتى دشمن که از مجهزترین و نیرومندترین وسائل تبلیغاتى جهان است در این قسمت به کار گرفته شده و کوشش مى کنند که پایه هاى عقائد اسلامى را در افکار مسلمین ، مخصوصا نسل جوان
ویران سازند آنها در این راه از هر گونه وسیله و هر کس در لباسهاى دانشمند، خاورشناس ، مورخ ، عالم علوم طبیعى ، روزنامهنگار و حتى بازیگران سینما استفاده مى کنند.
آنها این حقیقت را مکتوم نمیدارند که هدفشان از این تبلیغات این نیست که مسلمانان به آئین مسیح یا یهود در آیند بلکه هدف آنها متزلزل ساختن پایه هاى عقائد اسلامى در افکار جوانان و بیعلاقه ساختن آنها نسبت به مفاخر آئین و سنتشان است ، قرآن امروز هم به مسلمانان در برابر این جریان هشدار مى دهد.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterDigg thisPin on PinterestShare on Google+Email this to someonePrint this page

لغو دیدگاه

مطالب مشابه