سوره مبارکه بقره آیه ۱۱۶ و ۱۱۷ به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ کُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ (۱۱۶)

بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ (۱۱۷)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

و (یهود و نصاری و مشرکان) گفتند: «خداوند، فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! -منزه است او- بلکه آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست؛ و همه در برابر او خاضعند! (۱۱۶)

هستی بخش آسمانها و زمین اوست! و هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر کند، تنها می‌گوید: «موجود باش!» و آن، فوری موجود می‌شود (۱۱۷)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Yet they say that God has begotten a son. May He be praised! Indeed everything in the heavens and the earth belongs to Him, and all are obedient to God (116)

Creator of the heavens and the earth from nothingness, He has only to say when He wills a thing: “Be”, and it is (117)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Allah, kendisine oğul edindi dediler, haşa. Belki göklerde de ne varsa onundur, yeryüzünde de; hepsi de ona ram olmuştur (116)

Gökleri de eşsiz, örneksiz yaratan odur, yeryüzünü de. Bir işin olmasını diledi mi ona ancak ol der, o iş oluverir (117)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

(Yəhudilər, xaçpərəstlər və müşriklər) dedilər: “Allah (Özü üçün) övlad götürmüşdür”. Allah pak və müqəddəsdir (bu sözlərin Ona heç bir aidiyyəti yoxdur. O, bütün eyib və nöqsanlardan xalidir). Bəli, göylərdə və yerdə nə varsa, hamısı Ona məxsusdur, hamısı Onun itaətindədir! (116)

Göyləri və yeri icad edən (yoxdan yaradan) Odur. Bir işin yaranmasını istədiyi zaman, ona (o işə) yalnız: “Ol!” –deyər, o da (fövrən) olar (117)

گزیده تفسیر :

خرافات یهود و نصارى و مشرکان
این عقیده خرافى که خداوندداراى فرزندى است هم مورد قبول مسیحیان
است ، هم گروهى از یهود، و هم مشرکان ، هر سه طایفه معتقد بودند که خداوند فرزندى براى خود انتخاب کرده است .
در آیه ۳۰ سوره توبه مى خوانیم : و قالت الیهود عزیر ابن الله و قالت النصارى المسیح ابن الله ذلک قولهم بافواههم یضاهئون قول الذین کفروا من قبل قاتلهم الله انى یؤ فکون : (یهود گفتند: (عزیر) پسر خدا است ، و نصارى گفتند: مسیح فرزند خدا است ، این سخنى است که با زبان خود مى گویند که همانند گفتار کافران پیشین است ، خدا آنها را بکشد، چگونه دروغ مى گویند ؟در آیه ۶۸ یونس نیز درباره مشرکان مى خوانیم : قالوا اتخذ الله ولدا سبحانه هو الغنى : (گفتند خداوند براى خود فرزندى انتخاب کرده است منزه است او، از همه چیز بى نیاز است ) در آیات بسیار دیگرى از قرآن نیز این نسبت ناروا از آنها نقل شده است .
نخستین آیه مورد بحث براى کوبیدن این خرافه چنین مى گوید:( آنها گفتند خداوند فرزندى براى خود انتخاب کرده است ، پاک و منزه است او از این نسبتهاى ناروا) (و قالوا اتخذ الله ولدا سبحانه ).
خدا چه نیازى دارد که فرزندى براى خود برگزیند؟ آیا نیازمند است ؟ محدود است ؟ احتیاج به کمک دارد؟ احتیاج به بقاء نسل دارد؟ (براى او است آنچه در آسمانها و زمین است ) (بل له ما فى السماوات و الارض ).
(و همگان در برابر او خاضعند) (کل له قانتون ).
او نه تنها مالک همه موجودات عالم هستى است ، بلکه (ایجاد کننده همه آسمانها و زمین او است ) (بدیع السماوات و الارض ).
و حتى بدون نقشه قبلى و بدون احتیاج به وجود ماده ، همه آنها را ابداع فرموده است .
او چه نیازى به فرزند دارد در حالى که (هر گاه فرمان وجود چیزى را صادر کند به او مى گوید: موجود باش ، و آن فورا موجود مى شود) (و اذا قضى امرا فانما یقول له کن فیکون ).
نکته ها
نکته ۱- دلائل نفى فرزند
این سخن که خداوند فرزندى دارد بدون شک زائیده افکار ناتوان انسانهائى است که خدا را در همه چیز با وجود محدود خودشان مقایسه مى کردند.
انسان به دلائل مختلفى نیاز به وجود فرزند دارد: از یکسو عمرش محدود است و براى ادامه نسل تولد فرزند لازم است .
از سوى دیگر قدرت او محدود است ، و مخصوصا به هنگام پیرى و ناتوانى نیاز به معاونى دارد که به او در کارهایش ‍ کمک کند.
از سوى سوم جنبه هاى عاطفى ، و روحیه انسطلبى ، ایجاب مى کند که انسان مونسى در محیط زندگى خود داشته باشد که آن هم بوسیله فرزندان تامین مى گردد.
بدیهى است هیچیک از این امور در مورد خداوندى که آفریننده عالم هستى و قادر بر همه چیز و ازلى و ابدى است مفهوم ندارد .
بعلاوه داشتن فرزند لازمهاش جسم بودن است که خدا از آن نیز منزه مى باشد.
نکته ۲- تفسیر جمله کن فیکون
این تعبیر در آیات متعددى از قرآن آمده است ، از جمله سوره آل عمران
تفسیر نمونه ، جلد۱، صفحه :
آیه ۴۷ و ۵۹ سوره انعام آیه ۷۳ سوره نحل آیه ۴۰ سوره مریم آیه ۳۵ – سوره یس آیه ۸۲ و غیر اینها.
این جمله از اراده تکوینى خداوند و حاکمیت او در امر خلقت سخن مى گوید.
توضیح اینکه : منظور از جمله کن فیکون (موجود باش آنهم فورا موجود مى گردد) این نیست که خداوند یک فرمان لفظى با معنى موجود باش صادر مى کند، بلکه منظور این است هنگامى که اراده او به وجود چیزى تعلق مى گیرد، خواه بزرگ باشد یا کوچک ، پیچیده باشد یا ساده ، به اندازه یک اتم باشد یا به اندازه مجموع آسمانها و زمین ، بدون نیاز به هیچ علت دیگرى تحقق مییابد، و میان این اراده و پیدایش آن موجود حتى یک لحظه نیز فاصله نخواهد بود.
اصولا زمانى در این وسط نمى تواند قرار گیرد، و به همین دلیل حرف فاء (در جمله فیکون ) که معمولا براى تاخیر زمانى توام با اتصال است در اینجا فقط به معنى تاخیر رتبهاى است (آن گونه که در فلسفه اثبات شده که معلول از علت خود متاخر است نه تاخر زمانى بلکه تاخر رتبهاى دقت کنید).
اشتباه نشود منظور این نیست که هر چه خدا اراده کند در همان لحظه موجود مى شود، بلکه منظور این است هر طور اراده کند همانطور موجود مى شود .
فى المثل اگر اراده کندآسمانها و زمین در شش دوران به وجود آیند مسلما بى کم و کاست در همین مدت موجود خواهند شد، و اگر اراده کند در یک لحظه موجود شوند همه در یک لحظه موجود خواهند شد، این تابع آن است که او چگونه اراده کند و چگونه مصلحت بداند.
و یا مثلا هنگامى که خداوند اراده کند جنینى در شکم مادر درست نه ماه و نه روز دوران تکامل خود را طى کند، بدون یک لحظه کم و زیاد انجام مییابد،
و اگر اراده کند این دوران تکاملى در کمتر از یکهزارم ثانیه صورت گیرد، مسلما همان گونه خواهد شد، چه اینکه اراده او علت تامه براى آفرینش است ، و میان علت تامه و وجود معلول هیچگونه فاصلهاى نمى تواند باشد.
نکته ۳- چگونه چیزى از عدم به وجود مى آید ؟
کلمه (بدیع ) از ماده (بدع ) به معنى بوجود آوردن چیزى بدون سابقه است و این میرساند که خداوند، آسمانها و زمین را بدون هیچ ماده و نمونه قبلى به وجود آورده است .
اکنون این سؤ ال پیش مى آید که مگر مى شود چیزى از عدم به وجود آید، عدم که نقیض وجود مى باشد چگونه میتواند علت و منشا وجود باشد؟ و آیا راستى میتوان باور کرد که نیستى مایه هستى گردد؟ این همان ایراد مادیها در مساءله ابداع است و از آن نتیجه مى گیرند که ماده اصلى جهان ازلى و ابدى است و مطلقا موجود و معدوم نمى شود .
پاسخ
در مرحله اول عین این ایراد به خود مادیها نیز وارد مى شود .
توضیح اینکه : آنها معتقدند ماده این جهان قدیم و ازلى است و تا بحال چیزى از آن کم نشده ، و اینکه میبینیم جهان تا حال تغییراتى پیدا کرده تنها صورت آن است که دائما در تغییر است ، نه اصل ماده ، از آنان میپرسیم صورت فعلى ماده که قبلا به طور مسلم وجود نداشته چگونه به وجود آمد؟ آیا از (عدم ) بوجود آمد؟ اگر چنین است پس ‍ چگونه عدم میتواند منشا وجود صورت گردد؟ (دقت کنید).
مثلا: نقاشى منظره زیبائى را با قلم و رنگ بر روى کاغذ ترسیم مى کند، مادیها مى گویند: ماده رنگى آن موجود بوده ، ولى این منظره و این (صورت )
که قبلا وجود نداشته چگونه به وجود آمده است ؟ هر پاسخ که آنها براى پیدا شدن صورت از عدم دادند، همان پاسخ را در مورد ماده خواهیم گفت .
و در مرحله ثانى باید توجه داشت که اشتباه از ناحیه کلمه (از) به وجود آمده است ، آنها خیال مى کنند اینکه مى گوئیم (عالم ) (از) نیستى به هستى آمده مثل این است که مى گوئیم میز (از) (چوب ) ساخته شده است که در ساختن میز چوب باید قبلا موجود باشد تا میز ساخته شود، در صورتى که معنى جمله عالم از نیستى به هستى آمده این نیست ، بلکه به این معنى است که عالم قبلا وجود نداشت سپس موجود شد آیا در این عبارت تضاد و تناقضى میبینید ؟.
و به تعبیر فلسفى : هر موجود ممکن آنکه از ذات خود هستى ندارد) از دو جنبه تشکیل شده است ماهیت و وجود (ماهیت ) عبارت از (معنى اعتبارى ) است که نسبت آن به وجود و عدم مساوى است به عبارت دیگر قدر مشترکى که از ملاحظه وجود و عدم چیزى به دست مى آید (ماهیت ) نامیده مى شود، مثلا این درخت سابقا نبوده و فعلا هست فلانى سابقا وجود نداشت فعلا وجود پیدا کرده آنچه را که مورد دو حالت وجود و عدم قرار دادیم ماهیت است .
بنابر این معنى این سخن که (خداوند عالم را از عدم به وجود آورده ) این مى شود که خداوند ماهیت را از حال عدم به حال وجود آورد و به تعبیر دیگر لباس (وجود) بر اندام (ماهیت ) پوشانید.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

دیدگاهی بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مطالب مشابه