سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۰ و ۱۲۱ به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ (۱۲۰)

الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (۱۲۱)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوس های آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود (۱۲۰)

کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده‌ایم [= یهود و نصاری‌] آن را چنان که شایسته آن است می‌خوانند؛ آنها به پیامبر اسلام ایمان می‌آورند؛ و کسانی که به او کافر شوند، زیانکارند (۱۲۱)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

The Jews and Christians will never be pleased with you until you follow their way. Say: “God’s guidance alone is true guidance;” for if you give in to their wishes after having received the (Book of) knowledge from God, then none will you have as friend or helper to save you (120)

Those to whom We have sent down the Book, and who read it as it should be read, believe in it truly; but those who deny it will be losers (121)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Onların dinine uymadıkça ne Yahudiler senden razı olurlar, ne Nasraniler. De ki: Ancak Allah’ın hidayet yolu, doğru yoldur. Bilgi sahibi olduktan sonra da onların nefsani dileklerine uyarsan sana Allah’tan başka ne bir dost vardır artık, ne bir yardımcı (۱۲۰)

Kendilerine kitap verdiğimiz kimseler, onu hakkıyla okurlar. İşte onlar kitaba inanırlar. Ona inanmayanlarsa ziyankarların ta kendileridir (121)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

(Ya Rəsulum!) Sən yəhudi və xaçpərəstlərin millətlərinə (dinlərinə) tabe olmayınca onlar səndən qətiyyən razı qalmayacaqdır. (Onlara) de: “Düzgün yol yalnız Allahın göstərdiyi yoldur!” Əgər sənə gələn elmdən (vəhydən) sonra onların (nəfslərindən gələn) istəklərinə uysan, o zaman səni Allahdan (Allahın əzabından) qoruyacaq nə bir dost, nə də bir köməkçi tapılar (120)

Verdiyimiz kitabı layiqincə (təhrif etmədən) oxuyanlar həmin kitaba iman gətirənlərdir, onu inkar edənlər (dəyişdirənlər) isə (dünyada və axirətdə) özlərinə zərər yetirənlərdir (121)

گزیده تفسیر :

جلب رضایت این گروه ممکن نیست
از آنجا که در آیه گذشته سلب مسئولیت از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) در برابر گمراهان لجوج مى کند، آیات فوق در ادامه همین بحث به پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مى گوید:
اصرار بر جلب رضایت یهود و نصارى نداشته باش ، چه اینکه (آنها هرگز از تو راضى نخواهند شد مگر اینکه به طور کامل تسلیم خواسته هاى آنها و پیرو آئینشان شوى ) (و لن ترضى عنک الیهود و لا النصارى حتى تتبع ملتهم ).
تو وظیفه دارى به آنها بگوئى که هدایت ، تنها هدایت الهى است (قل ان هدى الله هو الهدى ).
هدایتى که آمیخته با خرافات و افکار منحط افراد نادان نشده است ، آرى از چنین هدایت خالصى باید پیروى کرد.
سپس اضافه مى کند: اگر تسلیم تعصبها و هوسها و افکار کوتاه آنها شوى بعد از آنکه در پرتو وحى الهى حقایق براى تو روشن شده ، هیچ سرپرست و یاورى از ناحیه خدا براى تو نخواهد بود (و لئن اتبعت اهوائهم بعد الذى جائک من العلم مالک من الله من ولى و لا نصیر).
و اما از آنجا که جمعى از حق طلبان یهود و نصارى ، دعوت پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) را لبیک گفتند و این آئین را پذیرا شدندقرآن پس از مذمت گروه سابق از اینها به نیکى یاد مى کند و مى گوید: کسانى که کتاب آسمانى را به آنها دادیم و از روى دقت آن را تلاوت کرده و حق تلاوتش را (که تفکر و اندیشه و سپس عمل است ) ادا کردند به پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) ایمان مى آورندالذین آتینا هم الکتاب یتلونه حق تلاوته اولئک یؤ منون به ).
و آنها که نسبت به آن کافر شدند به خودشان ظلم کردند، همان زیانکارانند (و من یکفر به فاولئک هم الخاسرون ).
اینها کسانى بودند که براستى حق تلاوت کتاب آسمانى خویش را بجا آوردند و همان سبب هدایتشان شد، چرا که بشارتهاى ظهور پیامبر موعود را که در آن کتب خوانده بودند منطبق بر پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) دیدند و تسلیم شدند و خدا هم از
آنها تقدیر کرده است .
نکته ها
نکته ۱- سؤ ال درباره جمله
(و لئن اتبعت اهوائهم )
جمله و لئن اتبعت اهوائهم ممکن است براى بعضى این سؤ ال را به وجود آورد که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) با آن مقام عصمت مگر ممکن است از هوسهاى منحرفان یهود پیروى کند؟
در پاسخ مى گوئیم : این گونه تعبیرها که در آیات قرآن کرارا دیده مى شود هیچ منافاتى با مقام عصمت انبیاء ندارد، زیرا از یکسو جمله شرطیه است و جمله شرطیه دلیل بر وقوع شرط نیست .
از سوى دیگر معصوم بودن گناه را بر پیامبران محال نمى کند، بلکه پیغمبر و امام با اینکه قدرت بر گناه دارند و اختیار از آنها سلب نشده دامنهایشان هیچگاه آلوده به گناه نمى گردد، به تعبیر دیگر آنها قدرت بر گناه دارند ولى ایمان و علم و تقوایشان در حدى است که هرگز به سراغ گناه نمى روند بنابراین هشدارهائى همانند هشدار فوق در مورد آنها کاملا بجاست از سوى سوم این خطاب گر چه متوجه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) است ولى ممکن است منظور همه مردم باشد.
نکته ۲- جلب رضایت دشمن ، حسابى دارد
درست است که انسان باید با نیروى جاذبه اخلاق دشمنان را به سوى حق دعوت کند، ولى این در مقابل افراد انعطاف پذیر است ، اما کسانى هستند که هرگز تسلیم حرف حق نیستند، نباید در فکر جلب رضایت آنها بود، اینجا است که اگر ایمان نیاوردند باید گفت : به جهنم ! و بیهوده نباید وقت صرف آنها کرد.
نکته ۳- هدایت تنها هدایت الهى است
از آیات فوق ضمنا این حقیقت استفاده
مى شود تنها قانونى که مى تواند مایه نجات انسانها گردد قانون و هدایت الهى است ، چرا که علم بشر هر قدر تکامل یابد باز آمیخته به جهل و شک و نارسائى در جهات مختلف است ، و هدایتى که در پرتو چنین علم ناقصى پیدا شود، هدایت مطلق نخواهد بود، تنها کسى مى تواند برنامه هدایت مطلق را رهبرى کند که داراى علم مطلق و خالى از جهل و نارسائى باشد و او تنها خدا است .
نکته ۴ حق تلاوت چیست ؟این تعبیر تعبیر پر معنائى است و خط روشنى براى ما دربرابر قرآن مجید و کتب آسمانى مشخص مى سازد، چرا که مردم در برابر این آیات الهىچند گروهند:
گروهى تمام اصرارشان بر اداى الفاظ و حروف از مخارج آن است آنها دائما در فکر وقف و وصل و حروف یرملون و شد و مدّند و کمترین اهمیتى به محتوى و معنى ، تا چه رسد به عمل کردن به آن ، نمى دهند، به گفته قرآن اینها همانند حیوانى هستند که کتابهائى بر او حمل شده باشد (کمثل الحمار یحمل اسفارا) سوره جمعه آیه ۵)
گروهى دیگر از الفاظ فراتر رفته و در معانى دقت مى کنند و در ریزه کاریها و نکات قرآن مى اندیشند و از علوم آن آگاهند اما از عمل خبرى نیست !.
ولى گروه سومى هستند که مؤ منان راستینند، قرآن را به عنوان یک کتاب عمل ، و یک برنامه کامل زندگى پذیرفته اند، خواندن الفاظ و اندیشه در معانى و درک مفاهیم این کتاب بزرگ را مقدمه اى براى عمل مى دانند، و لذا هر زمان قرآن مى خوانند روح تازه اى در کالبد آنها پیدا مى شود، تصمیم و اراده تازه ، آمادگى و اعمال تازه ، و این است حق تلاوت .
در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) در تفسیر این آیه مى خوانیم که فرمود:
یرتلون آیاته ، و یتفقهون به ، و یعملون باحکامه ، و یرجون وعده ، و یخافون
و عیده ، و یعتبرون بقصصه ، و یاءتمرون باوامره ، و ینتهون بنواهیه ، ما هو و الله حفظ آیاته و درس حروفه ، و تلاوه سوره و درس اعشاره و اخماسه – حفظوا حروفه ، و اضاعوا حدوده ، و انما هو تدبر آیاته و العمل بارکانه ، قال الله تعالى کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته :
(منظور این است که آیات آن را با دقت بخوانند و حقایق آن را درک کنند و به احکام آن عمل بنمایند، به وعده هاى آن امیدوار، و از وعیدهاى آن ترسان باشند، از داستانهاى آن عبرت گیرند، به اوامرش گردن نهند و نواهى آن را بپذیرند، به خدا سوگند منظور حفظ کردن آیات و خواندن حروف و تلاوت سوره ها و یاد گرفتن اعشار و اخماس آن نیست آنها حروف قرآن را حفظ کردند اما حدود آن را ضایع ساختند، منظور تنها این است که در آیات قرآن بیندیشند و به احکامش عمل کنند، چنانکه خداوند مى فرماید: این کتابى است پر برکت که ما بر تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبر کنند).

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 20 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس -- کانال تلگرام

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب مشابه