سوره مبارکه بقره آیه ۱۴۲ به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

سَیَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِی کَانُوا عَلَیْهَا ۚ قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (۱۴۲)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

به زودی سبک‌مغزان از مردم می‌گویند: «چه چیز آنها [= مسلمانان‌] را، از قبله‌ای که بر آن بودند، بازگردانید؟!» بگو: «مشرق و مغرب، از آن خداست؛ خدا هر کس را بخواهد، به راه راست هدایت می‌کند.» (۱۴۲)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

The foolish will now ask and say: “What has made the faithful turn away from the Qiblah towards which they used to pray?” Say: “To God belong the East and the West. He guides who so wills to the path that is straight.” (142)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

İnsanlardan aklı, idraki olmayanlar diyecekler ki: Bunları, yöneldikleri kıbleden döndüren sebep de nedir? Doğu da Allah’ındır de, batı da. Dilediğine doğru ve düz yolu buldurur (142)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

(Mədinədəki yəhudi və münafiqlərdən) ağılsız adamlar deyəcəklər: “(Müsəlmanları əvvəlcə) üz tutduqları qiblədən (Beytülmüqəddəsdən) döndərən nədir?” (Ya Rəsulum! Onların cavabında) de: “Şərq də, Qərb də Allahındır. O, istədiyi şəxsi doğru yola yönəldər” (۱۴۲)

گزیده تفسیر :

ماجراى تغییر قبله
این آیه و چند آیه بعد به یکى از تحولات مهم تاریخ اسلام که موجى عظیم در میان مردم به وجود آورد اشاره مى کند، توضیح اینکه : پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مدت سیزده سال پس از بعثت در مکه ، و چند ماه بعد از هجرت در مدینه به امر خدا به سوى (بیت المقدس ) نماز مى خواند، ولى بعد از آن قبله تغییر یافت و مسلمانان ماءمور شدند به سوى (کعبه ) نماز بگذارند.
در اینکه مدت عبادت مسلمانان به سوى بیت المقدس در مدینه چند ماه بود مفسران اختلاف نظر دارند از هفت ماه تا هفده ماه ذکر کرده اند، ولى هر چه بود در این مدت مورد سرزنش یهود قرار داشتند چرا که بیت المقدس در اصل قبله یهود بود آنها به مسلمانان مى گفتند: اینان از خود استقلال ندارند و به سوى
قبله ما نماز مى خوانند، و این دلیل آن است که ما بر حقیم .
این گفتگوها براى پیامبر اسلام و مسلمانان ناگوار بود، آنها از یکسو مطیع فرمان خدا بودند، و از سوى دیگر طعنه هاى یهود از آنها قطع نمى شد، براى همین جهت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) شبها به اطراف آسمان مى نگریست ، گویا در انتظار وحى الهى بود.
مدتى از این انتظار گذشت تا اینکه فرمان تغییر قبله صادر شد و در حالى که پیامبر دو رکعت نماز ظهر را در مسجد بنى سالم به سوى بیت المقدس خوانده بود جبرئیل ماءمور شد بازوى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) را بگیرد و روى او را به سوى کعبه بگرداند.
یهود از این ماجرا سخت ناراحت شدند و طبق شیوه دیرینه خود به بهانه جوئى و ایراد گیرى پرداختند. آنها قبلا مى گفتند: ما بهتر از مسلمانان هستیم ، چرا که آنها از نظر قبله استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اما همین که دستور تغییر قبله از ناحیه خدا صادر شد زبان به اعتراض گشودند چنانکه قرآن در آیه مورد بحث مى گوید:
(به زودى بعضى از سبک مغزان مردم مى گویند چه چیز آنها مسلمانان ) را از قبلهاى که بر آن بودند بر گردانید)؟ (سیقول السفهاء من الناس ما ولیهم عن قبلتهم التى کانوا علیها).
چرا اینها از قبله پیامبران پیشین امروز اعراض نمودند؟ اگر قبله اول صحیح بود این تغییر چه معنى دارد؟ و اگر دومى صحیح است چرا سیزده سال و چند ماه به سوى بیت المقدس نماز خواندید ؟!
خداوند به پیامبرش دستور میدهد به آنها بگو شرق و غرب عالم از آن خداست ، هر کس را بخواهد به راه راست هدایت مى کند) (قل لله المشرق و المغرب یهدى من یشاء الى صراط مستقیم ).
این یک دلیل قاطع و روشن در برابر بهانهجویان بود که بیت المقدس و کعبه و همه جا ملک خدا است ، اصلا خدا خانه و مکانى ندارد، مهم آن است که تسلیم فرمان او باشید هر جا خدا دستور دهد به آن سو نماز بخوانند، مقدس ‍ و محترم است ، و هیچ مکانى بدون عنایت او داراى شرافت ذاتى نمى باشد.
و تغییر قبله در حقیقت مراحل مختلف آزمایش و تکامل است و هر یک مصداقى است از هدایت الهى ، او است که انسانها را به صراط مستقیم رهنمون مى شود.
نکته ها
نکته ۱ (سفهاء) جمع (سفیه ) در اصل به معنى کسى است که بدنش سبک باشد وبه آسانى جابجا شود، عرب به افسارهاى سبک وزن حیوانات که به هر طرف حرکت مىکند سفیه مى گوید، ولى این کلمه تدریجا به معنى سبک مغز به کار رفته و بهصورت معنى اصلى در آمده ، خواه این سبک مغزى در امور دینى باشد یا دنیوى .
نکته ۲: سابقا گفتیم مساءله (نسخ ) احکام و تغییر برنامه هاى تربیتى در مقطعهاىمختلف زمانى مساءله تازه یا عجیبى نیست که مورد ایراد قرار گیرد، ولى بهانه جویانیهود این مطلب را دستاویز خوبى براى انحراف افکار از اسلام پنداشتند، و روى آنتبلیغات زیادى کردند، اما چنانکه در آیات بعد خواهیم دید قرآن به آنها پاسخهاى منطقىو دندانشکن داده است .
نکته ۳ : جمله (یهدى من یشاء) (هر کس را خدا بخواهد هدایت مى کند ) چنانکه سابقا نیزگفته ایم به این معنى نیست که خداوند بدون حساب کسى را هدایت مى کند، بلکه این مشیتاز (حکمت ) خداوند و حساب مصالح و مفاسد سرچشمه مى گیرد.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 20 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس -- کانال تلگرام

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب مشابه