سوره مبارکه بقره آیه ۱۴۵ به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَلَئِنْ أَتَیْتَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ بِکُلِّ آیَهٍ مَا تَبِعُوا قِبْلَتَکَ ۚ وَمَا أَنْتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ ۚ وَمَا بَعْضُهُمْ بِتَابِعٍ قِبْلَهَ بَعْضٍ ۚ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ إِنَّکَ إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِینَ (۱۴۵)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

سوگند که اگر برای (این گروه از) اهل کتاب، هرگونه آیه (و نشانه و دلیلی) بیاوری، از قبله تو پیروی نخواهند کرد؛ و تو نیز، هیچ‌گاه از قبله آنان، پیروی نخواهی نمود. (آنها نباید تصور کنند که بار دیگر، تغییر قبله امکان‌پذیر است!) و حتی هیچ‌یک از آنها، پیروی از قبله دیگری نخواهد کرد! و اگر تو، پس از این آگاهی، متابعت هوسهای آنها کنی، مسلماً از ستمگران خواهی بود! (۱۴۵)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Even though you bring all the proof to the people of  the Book they will not face the direction you turn to, nor you theirs, nor will they follow each other’s direction. And if you follow their whims after all the knowledge that has reached you, then surely you will be among transgressors (145)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Andolsun ki sen, kendilerine kitap indirilmiş olanlara bütün delilleri getirsen gene de senin kıblene uymazlar. Sen de onların kıblesine uymazsın. Zaten onların bir kısmı da bir kısmının kıblesine uymaz. Bunu iyice bildikten sonra artık tutar, onların dileklerine uyarsan şüphe yok ki zalimlerden olursun (145)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

(Ya Rəsulum!) Sən kitab əhlinə hər cür dəlil gətisən də, onlar sənin qiblənə tabe olmazlar. Sən də onların qibləsinə tabe olan deyilsən. Hətta onlar özləri də bir-birinin qibləsinə üz tutmazlar. Əgər sənə gələn bu qədər elmdən sonra onların istədiyinə uysan, o zaman sən də, şübhəsiz ki, zalımlardan sayılarsan! (145)

گزیده تفسیر :

آنها به هیچ قیمت راضى نمى شوند
در تفسیر آیه قبل خواندیم که اهل کتاب مى دانستند تغییر قبله از بیت المقدس به سوى کعبه نه تنها ایرادى بر پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) نیست ، از جمله نشانه هاى حقانیت او است زیرا در کتابهاى خود خوانده بودند پیامبر موعود به سوى دو قبله نماز مى خواند ولى تعصبها نگذاشت آنها حق را بپذیرند.
اصولا انسان تا زمانى که تصمیم گیرى قبلى روى مسائل نکرده باشد، قابل تفاهم است و مى توان با دلیل و منطق یا ارائه معجزات ، عقیده او را تغییر داد و حقیقتى را براى او اثبات نمود.
اما هنگامى که موضع خود را قبلا بطور قطع مشخص کرده ، مخصوصا
مورد افراد متعصب و نادان ، چنین کسانى را به هیچ قیمت نمى توان تغییر داد.
لذا قرآن در آیه مورد بحث با قاطعیت مى گوید: (سوگند که اگر هر گونه آیه و نشانه و دلیلى براى (این گروه از) اهل کتاب بیاورى از قبله تو پیروى نخواهند کرد) (و لئن اتیت الذین اوتوا الکتاب بکل آیه ما تبعوا قبلتک ).
بنابراین خود را خسته مکن که آنها به هیچ قیمت تسلیم حق نخواهند شد چرا که روح حقیقت جوئى در آنها مرده است .
متاسفانه همه پیامبران الهى با این گونه افراد روبرو بوده اند که یا از ثروتمندان با نفوذ بودند، یا دانشمندان منحرف و دنیاپرست و یا عوام جاهل و متعصب !
بعدا اضافه مى کند: تو نیز هرگز تابع قبله آنها نخواهى شد (و ما انت بتابع قبلتهم ).
یعنى اگر آنها تصور مى کنند با این قال و غوغاها بار دیگر قبله مسلمانان تغییر خواهد کرد کور خوانده اند، این قبله همیشگى و نهائى مسلمین است .
و این تعبیر در واقع یکى از طرق پایان دادن به جنجالهاى مخالفین است که انسان با قاطعیت بایستد و نشان دهد با این سر و صداها در مسیر خود هیچگونه دگرگونى ایجاد نخواهد کرد.
سپس مى افزاید: و آنها نیز آنچنان در عقیده خود متعصبند که (هیچیک از آنها پیرو قبله دیگرى نیست ) (و ما بعضهم بتابع قبله بعض ).
نه یهود از قبله نصارى پیروى مى کنند و نه نصارى از قبله یهود.
و باز براى تاءکید و قاطعیت بیشتر به پیامبر اخطار مى کند که اگر پس از این آگاهى که از ناحیه خدا به تو رسیده تسلیم هوسهاى آنان شوى و از آن پیروى کنى مسلما از ستمگران خواهى بود (و لئن اتبعت اهوائهم من بعد ما جائک من العلم انک اذا لمن الظالمین ).
در قرآن نظیر این گونه خطابها که به صورت قضایاى شرطیه است نسبت به پیامبر مکرر دیده مى شود و هدف آن در واقع سه چیز است :
نخست اینکه همگان بدانید در قوانین الهى هیچگونه تبعیض و تفاوتى در میان مردم نیست ، و حتى پیامبران نیز مشمول این قوانین هستند، بنابراین اگر به فرض محال ، پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) هم انحرافى از حق پیدا کند، مشمول کیفر پروردگار خواهد شد، هر چند چنین فرضى در مورد پیامبران با آن ایمان و علم سرشار و مقام تقوا و پرهیزکارى امکانپذیر نیست ، (و به اصطلاح قضیه شرطیه دلالت بر وجود شرط نمى کند).
دیگر اینکه سایر مردم حساب خود را کاملا برسند و بدانند جائى که پیامبر چنین است آنها چگونه مراقب مسئولیتهاى خویش باشند، و هرگز نباید تسلیم تمایلات انحرافى دشمنان و جار و جنجالهاى آنها شوند.
سوم اینکه روشن شود پیامبر نیز از خود اختیار هیچگونه تغییر و دگرگونى در احکام خدا ندارد و به اصطلاح چنان نیست که بشود با او به کنار آیند و سازش کنند بلکه او هم بندهاى است سر بر فرمان پروردگار.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 20 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس -- کانال تلگرام

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب مشابه