سوره مبارکه بقره آیه ۱۴۸ به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَلِکُلٍّ وِجْهَهٌ هُوَ مُوَلِّیهَا ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ ۚ أَیْنَ مَا تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (۱۴۸)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

هر طایفه‌ای قبله‌ای دارد که خداوند آن را تعیین کرده است؛ (بنابراین، زیاد در باره قبله گفتگو نکنید! و به جای آن،) در نیکی‌ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جویید! هر جا باشید، خداوند همه شما را (برای پاداش و کیفر در برابر اعمال نیک و بد، در روز رستاخیز،) حاضر می‌کند؛ زیرا او، بر هر کاری تواناست (۱۴۸)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Each has a goal to which he turns. So strive towards piety and excel the others: God will bring you all together wheresoever you be. God has power over everything (148)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Herkesin yöneldiği bir yer var, oraya döner. Siz de hep hayırlara yönelin, hayır yolunda yarışın. Nerede olursanız olun, Allah sizi toplar, birleştirir. Şüphe yok ki Allah’ın her şeye gücü yeter (148)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

Hər kəsin (hər ümmətin) üz tutduğu bir qibləsi vardır. (Ey müsəlmanlar!) Yaxşı işlər görməkdə bir-birinizi ötməyə çalışın! Harada olursunuzsa olun, Allah sizi (qiyamətdə) bir yerə toplayacaqdır. Həqiqətən, Allah hər şeyə qadirdir! (148)

گزیده تفسیر :

هر امتى قبله اى دارد
این آیه در حقیقت پاسخى به قوم یهود است که دیدیم سر و صداى زیادى پیرامون موضوع تغییر قبله به راه انداخته بودند، مى گوید: (هر گروه و طایفه اى قبله اى دارد که خداوند آن را تعیین کرده است ) (و لکل وجهه هو مولیها).
در طول تاریخ انبیاء قبله هاى مختلفى بوده ، و تغییر آن چیز عجیبى نیست ، قبله همانند اصول دین نیست که تغییرناپذیر باشد، و یا همچون امور تکوینى که تخلف در آن میسر نشود، بنا بر این زیاد درباره قبله گفتگو نکنید و به جاى آن در اعمال خیر و نیکى ها بر یکدیگر سبقت جوئید (فاستبقوا الخیرات ).
در عوض اینکه تمام وقت خود را صرف گفتگو در این مساءله فرعى کنید به سراغ خوبیها و پاکیها بروید که میدان وسیع و گسترده اى دارد و در آن از یکدیگر پیشى گیرید زیرا معیار ارزش وجودى شما عمل پاک و نیک شما است .
این مضمون درست شبیه چیزى است که در آیه ۱۷۷ همین سوره آمده است
لیس البر ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب ولکن البر من آمن بالله و الیوم الاخر و الملائکه و الکتاب و النبیین : (نیکوکارى این نیست که صورتتان را به طرف شرق و غرب کنید، بلکه به این است که ایمان به خدا و روز جزا و فرشتگان و پیامبران داشته باشید (و با الهام از ایمان راسخ اعمال صالح انجام دهید).
شما اگر مى خواهید (اسلام ) یا (مسلمانان ) را بیازمائید با این برنامه ها بیازمائید نه به مساءله تغییر قبله .
سپس به عنوان یک هشدار به خرده گیران ، و تشویق نیکوکاران مى فرماید: (هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر خواهد کرد (اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا).
در آن دادگاه بزرگ رستاخیز که صحنه نهائى پاداش و کیفر است .
چنین نیست که عده اى مشغول انجام بهترین کارها باشند و گروهى دیگر جز سمپاشى و تخریب و اخلال کار دیگرى نکنند، و با هم یکسان باشند و حساب و کتاب و جزائى در کار نباشد، مسلم بدانید چنان روزى در پیش ‍ است و به همه حسابها رسیدگى مى شود.
و از آنجا که ممکن است براى بعضى این جمله عجیب باشد که چگونه خداوند ذرات خاکهاى پراکنده انسانها را هر جا که باشد جمع آورى مى کند و لباس حیات نوینى بر آنها مى پوشاند؟ بلافاصله مى گوید: (و خداوند بر هر کارى قدرت دارد) (ان الله على کل شى ء قدیر).
در حقیقت این جمله در پایان آیه به منزله دلیل است براى جمله قبل از (اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا).
نکته ها
نکته ۱- آن روز که یاران مهدى (علیه السلام )
جمع مى شوند در روایات متعددى که از ائمه اهل بیت (علیهمالسلام ) به ما رسیده جمله (اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا) به اصحاب مهدى (علیه السلام ) تفسیر شده است .
از جمله در کتاب روضه کافى از امام باقر (علیه السلام ) مى خوانیم که بعد از ذکر این جمله فرمود: یعنى اصحاب القائم ، الثلاثماه و البضعه عشر رجلا، هم و الله الامه المعدوده ، قال یجتمعون و الله فى ساعه واحده قزع کقزع الخریف : (منظور اصحاب امام قائم (علیه السلام ) که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از (امه معدوده ) آنها هستند، به خدا سوگند در یکساعت همگى جمع مى شوند همچون پاره هاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مى گردد)!.
از امام على بن موسى الرضا (علیهماالسلام ) نیز نقل شده : و ذلک و الله ان لو قام قائمنا یجمع الله الیه جمیع شیعتنا من جمیع البلدان : به خدا سوگند هنگامى که مهدى (علیه السلام ) قیام کند تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مى کند.
بدون شک این تفسیر از مفاهیم (بطون ) آیه است ، چرا که مى دانیم طبق روایات ، آیات قرآن گاه معانى متعددى دارد که یک معنى ظاهر و همگانى عمومى است ، و دیگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آیه است ، که جز پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) و امامان (علیهمالسلام ) و کسانى که خدا بخواهد، از آن آگاه نیستند.
به تعبیر دیگر: در حقیقت این روایات اشاره به آن است ، خدائى که قدرت دارد ذرات پراکنده خاک انسانها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آورى کند، به آسانى مى تواند یاران مهدى را در یک روز و یک ساعت براى افروختن نخستین جرقه هاى انقلاب به منظور تاسیس حکومت عدل الهى و پایان دادن به ظلم
و ستم ، جمع نماید.
نکته ۲- تفسیر جمله و لکل وجهه هو مولیها
گفتیم ظاهر آیه این است که اشاره به قبله هاى مختلفى است که خدا براى امتها قرار داده ، ولى بعضى احتمال داده اند که اشاره به معنى وسیعترى است که شامل روشها و برنامه هاى تکوینى مى شود، و در حقیقت معنى قضا و قدر تکوینى نیز از آن منظور بوده (دقت کنید).
البته اگر قرائن قبل و بعد این آیه نبود، چنین تفسیرى امکانپذیر بود، ولى با توجه به این قرائن ظاهر همان معنى اول است ، و جمله (هو مولیها) شبیه (فلنولینک قبله ترضاها) است ، و به فرض که آیه اشاره به این معنى باشد هرگز به مفهوم آن قضا و قدر اجبارى نیست ، بلکه همان قضا و قدرى است که با اصل آزادى اراده و اختیار سازگار است .

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 20 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس -- کانال تلگرام

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب مشابه