سوره مبارکه بقره آیه ۱۶۱ تا ۱۶۳ به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ أُولَٰئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَهُ اللَّهِ وَالْمَلَائِکَهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ (۱۶۱)

خَالِدِینَ فِیهَا ۖ لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ یُنْظَرُونَ (۱۶۲)

وَإِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِیمُ (۱۶۳)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

کسانی که کافر شدند، و در حالِ کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود (۱۶۱)

همیشه در آن (لعن و دوری از رحمت پروردگار) باقی می‌مانند؛ نه در عذاب آنان تخفیف داده می‌شود، و نه مهلتی خواهند داشت (۱۶۲)

و خدای شما، خداوند یگانه‌ای است، که غیر از او معبودی نیست! اوست بخشنده و مهربان (و دارای رحمت عام و خاصّ) (۱۶۳)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

But those who deny, and die disbelieving, bear the condemnation of God and the angels and that of all men (161)

Under which they will live, and their suffering will neither decrease nor be respite for them (162)

Your God is one God; there is no god other than He, the compassionate, ever-merciful (163)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Kafir olup küfründe ısrar ederek bu halle can verenler yok mu! Allah’ın laneti de onlara, meleklerin laneti de, bütün insanların laneti de (161)

Ebedi olarak lanette kalırlar. Ne azapları hafifletilir, ne yüzlerine bakılır (162)

Allah’ınız, bir Allah’tır ondan başka tapacak yok, rahman ve rahim odur (163)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

Kafir olanlara və kafir olaraq ölənlərə Allahın, mələklərin və bütün insanların lə’nəti olsun! (161)

Onlar həmişəlik lə’nət içərisində qalarlar. (Qiyamətdə) onların əzabı əskilməz və üzlərinə də baxılmaz (üzrləri qəbul olunmaz) (162)

Sizin tanrınız bir olan Allahdır, Ondan başqa tanrı yoxdur. O, rəhmlidir, mərhəmətlidir (163)

گزیده تفسیر :

آنها که کافر مى میرند
در آیات گذشته ، نتیجه کتمان حق را دیدیم ،آیات مورد بحث در تکمیل آن اشاره به افراد کافرى مى کند که به لجاجت و کتمان و کفر و تکذیب حق تا هنگام مرگ ادامه مى دهند، نخست مى گوید: (کسانى که کافر شدند و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود) (ان الذین کفروا و ماتوا و هم کفار اولئک علیهم لعنه الله و الملائکه و الناس اجمعین ).
این گروه نیز همانند کتمان کنندگان حق گرفتار لعن خدا و فرشتگان
و مردم مى شوند با این تفاوت که چون تا آخر عمر بر کفر، اصرار ورزیده اند طبعا راه بازگشتى بر ایشان باقى نمى ماند.
سپس اضافه مى کند: (آنها جاودانه در این لعنت الهى و لعنت فرشتگان و مردم خواهند بود بى آنکه عذاب خدا از آنها تخفیف یابد و یا مهلت و تاءخیرى به آنها داده شود) (خالدین فیها لا یخفف عنهم العذاب و لا هم ینظرون ).
و از آنجا که اصل توحید به همه این بدبختیها پایان مى دهد در آخرین آیه مورد بحث مى گوید: (معبود شما خداوند یگانه است ) (و الهکم اله واحد).
باز براى تاءکید بیشتر اضافه مى کند: (هیچ معبودى جز او نیست ، و هیچکس غیر او شایسته پرستش نمى باشد) (لا اله الا هو).
و در آخرین جمله به عنوان بیان و دلیل و علت مى فرماید: (او خداوند بخشنده مهربان است )(الرحمن الرحیم ).
آرى کسى که از یکسو رحمت عامش همگان را فرا گرفته و از دیگر سو براى مؤ منان رحمت ویژه اى قرار داده ، آرى او شایسته عبودیت نه آنها که سر تا پا نیازند و محتاج .
نکته ها
نکته ۱ آیات متعددى از قرآن این نکته را روشن مى سازد که هر کس درحال کفر و دشمنى با حق از دنیا برود، هیچگونه راه نجاتى براى او نیست ، و باید همچنین باشد، زیرا با توجه به اینکه سعادت و بدبختى جهان دیگر نتیجه مستقیم اندوختههائى است که از این جهان با خود مى بریم ، این حقیقت آشکار مى شود،
زیرا کسى که بال و پر خود را با آتش کفر و دشمنى با حق سوخته مسلما در آن جهان قدرت پرواز ندارد، و سقوطش در (درکات دوزخ ) حتمى است ، و چون عالم دیگر جاى تحصیل وسیله نیست براى همیشه در چنین وضعى خواهد ماند.
این موضوع درست به آن مى ماند که انسان بر اثر شهوترانیها و هوسبازیها از روى علم و عمد چشمهاى خود را از دست بدهد و تا پایان عمر مجبور شود، نابینا بماند.
بدیهى است این سرنوشت مخصوص کافرانى است که از روى علم و عمد راه کفر و دشمنى با حق را بپیمایند (توضیح بیشتر را درباره مساءله خلود در جلد ۹ صفحه ۲۳۹ ذیل آیه ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره هود مطالعه فرمائید).
نکته ۲ این آیه یکتائى خداوند را به طورى که هر گونه انحراف و شرک را نفى مىکند بیان کرده است ، گاه و بى گاه به موجوداتى که داراى صفات منحصر به فرد وبه اصطلاح یکتا هستند برخورد مى کنیم ، اما ناگفته پیدا است که همه آنها در یک یا چندصفت مخصوص به خود ممکن است منحصر به فرد و یکتا باشند، اما خداوند در ذات یکتااست ، در صفات یکتاست ، در افعال یکتاست ، یکتائى خدا عقلاقابل تعدد نیست ، او یکتائى است ازلى و ابدى یکتائى است که حوادث در یگانگى او اثرنمى کند یکتائى او هم در ذهن است و هم در بیرون ذهن ، کوتاه سخن اینکه او در یکتائى خودهم یکتاست !

نکته ۳- مگر لعن خدا کافى نیست ؟
در آیه فوق علاوه بر لعن خداوند، لعن همه لعن کنندگان نیز نثار افرادى شده بود که حق را کتمان مى کنند، در اینجا این سؤ ال پیش مى آید که مگر لعن خدا به تنهائى کافى نیست ؟
پاسخ این سؤ ال روشن است ، زیرا این در واقع یکنوع تاءکید و ابراز تنفر
و بیزارى همه جهانیان از افرادى است که مرتکب چنین گناه بزرگى مى شوند.
و اگر گفته شود چرا ناس (مردم ) به طور عموم گفته شده ، در حالى که لااقل افرادى که شریک این جرمند به این مجرمین لعن نمى کنند؟
مى گوئیم حتى آنها نیز از نفس این عمل متنفرند، بهمین دلیل اگر کسى حق را در مورد خودشان کتمان کند مسلما ناراحت مى شوند و بر او لعن و نفرین مى فرستند! منتها آنجا که پاى منافع خودشان در میان است ، استثنائا چشم مى پوشند.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

دیدگاهی بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مطالب مشابه