سوره مبارکه بقره آیه ۲۱۰ به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِکَهُ وَقُضِیَ الْأَمْرُ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (۲۱۰)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

آیا (پیروان فرمان شیطان، پس از این همه نشانه‌ها و برنامه‌های روشن) انتظار دارند که خداوند و فرشتگان، در سایه‌هائی از ابرها به سوی آنان بیایند (و دلایل تازه‌ای در اختیارشان بگذارند؟! با اینکه چنین چیزی محال است!) و همه چیز انجام شده، و همه کارها به سوی خدا بازمی‌گردد (۲۱۰)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Are they waiting for God to appear in the balconies of clouds with a host of angels, and the matter to be settled? But all things rest with God in the end (210)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Yoksa onlar, Allah’ın, bulutların gölgelerinde, meleklerle gelivermesini ve işlerinin olup bitivermesini mi gözetirler? Halbuki bütün işler, döner, Allah’a varır (210)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

Yoxsa onlar Allahın (qəzəbinin) bulud kölgələri içində mələklərlə (əzab mələkləri ilə) gəlməsini və işin tamam olmasını (özlərinin məhv edilməsini) gözləyirlər? Şübhəsiz ki, (bütün) işlər (axırda) Allaha qayıdacaqdır (210)

گزیده تفسیر :

انتظار بیجا و نامعقول
این آیه گر چه از آیات پیچیده قرآن به نظر مى رسد لکن دقت روى تعبیرات آن ابهام را بر طرف مى سازد.
در اینجا روى سخن به پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) است و در واقع به دنبال بحث آیه قبل که مى فرمود آیا این همه نشانه ها و دلایل روشن براى جلوگیرى از لغزش آدمى و رهائى او از چنگال عدو مبین یعنى شیطان کافى نیست ، خداوند در این آیه مى فرماید: (آیا آنها انتظار دارند که خداوند و فرشتگان در سایه هاى ابرها به سوى آنها بیایند) و دلایل دیگرى در اختیارشان بگذارند با اینکه چنین چیزى محال است و به فرض که محال نباشد چه ضرورتى دارد (هل ینظرون الا ان یاتیهم الله فى ظلل من الغمام و الملائکه ).
(در حالى که کار پایان یافته است ) (و قضى الامر).
در اینکه منظور از پایان یافتن کار چیست ؟
مرحوم (طبرسى ) در (مجمع البیان )، آن را به معنى پایان یافتن حساب انسانها در قیامت و قرار گرفتن اهل بهشت در بهشت ، و اهل دوزخ در دوزخ مى داند، و به این ترتیب ناظر به آخرت خواهد بود، در حالى که ظاهر آیه ، مربوط به این جهان است ، بنابراین بعید نیست که اشاره به نزول عذاب الهى به کافران لجوج باشد که در کلام طبرسى و دیگران نیز به عنوان یک احتمال آمده است .
این معنى نیز ممکن است که منظور اشاره به پایان گرفتن کار تبلیغ و بیان همه حقایق باشد که در آیه قبل تحت عنوان بینات به آن اشاره شده بود و با وجود این ، دیگر انتظار آنها، بى معنى است و به فرض محال که ممکن باشد خداوند و فرشتگان نزد آنها حضور یابند نیازى به آن احساس نمى شود، زیرا همه چیز براى هدایت آنها به قدر کافى در اختیارشان قرار داده شده و مطابق این تفسیر، هیچگونه تقدیرى در آیه وجود ندارد، و عین الفاظ آیه گویاست ، بنابراین استفهام موجود در آیه ، انکارى مى باشد.
ولى جمعى از مفسران ، استفهام را انکارى ندانسته و آن را یک نوع تهدید براى گنهکاران و کسانى که پیروى از برنامه هاى شیطانى کرده اند مى دانند، خواه این تهدید، تهدید به عذاب آخرت باشد یا دنیا، و لذا قبل از کلمه الله ، کلمه امر را مقدر مى دانند که روى هم رفته معنى آیه چنین مى شود: آیا اینها، با این اعمالشان مى خواهند، امر خدا و فرشتگان او براى مجازات و عذابشان ، فرا رسد و به عذاب دنیا یا آخرت گرفتار شوند، و به کار آنها خاتمه داده شود.
ولى تفسیرى که در بالا گفته شد، مناسبتر به نظر مى رسد، و نیاز به تقدیر هم ندارد.
کوتاه سخن اینکه : درباره آیه سه تفسیر وجود دارد:
۱ – منظور آن است که خداوند به قدر کافى اتمام حجت کرده ، و نباید افراد لجوج در انتظار این باشند که خدا و فرشتگان نزد آنها آیند و حقایق را بازگو کنند که
این امر محال است ، و اگر هم ممکن بود نیازى به آن نبود.
۲ – منظور این است که آیا آنها با این لجاجت در عدم ایمان در انتظار این هستند که فرمان عذاب الهى و فرشتگان عذاب فرا رسند و آنها را ریشه کن سازند.
۳ – منظور این است که آیا آنها با این کار خود در انتظارند که قیامت بر پا شود و فرمان عذاب همراه فرشتگان الهى فرا رسد و به حساب همگى رسیدگى گردد، و به کیفر خود گرفتار شوند.
تعبیر به (ظلل من الغمام ) (در سایه هاى ابرهاى سفید) بنابر تفسیر دوم و سوم – به گفته بسیارى از مفسران – اشاره به این است که عذاب الهى بطور ناگهانى همچون ابرها بر سر آنها سایه افکن مى شود و مخصوصا از آنجا که انسان با مشاهده ابر انتظار ریزش باران رحمت را دارد، هنگامى که عذابى به صورت صاعقه و مانند آن از آن فرود آید دردناکتر است (توجه داشته باشید که عذاب بعضى از اقوام پیشین نیز به صورت صاعقه هائى بود که از ابرها فرود آمد).
اما بنابر تفسیر اول ممکن است اشاره به عقیده خرافى کفار باشد که گمان مى کردند خداوند گاهى از آسمان نازل مى شود، در حالى که ابرها بر او سایه افکن مى باشند.
و در پایان آیه ، مى فرماید: و همه کارها به سوى خدا باز مى گردد (و الى الله ترجع الامور).
امور مربوط به ارسال پیامبران و نزول کتابهاى آسمانى و تبیین حقایق بازگشت به او مى کند همانگونه که امر حساب و مجازات و کیفر و پاداش به او باز مى گردد.
نکته :
رؤ یت خداوند غیر ممکن است !
بى شک مشاهده حسى تنها در مورد اجسامى صورت مى گیرد که داراى رنگ و مکان و محل است بنابراین در مورد ذات خداوند که مافوق زمان و مکان است معنى ندارد.
ذات پاک او نه در دنیا با این چشم دیده مى شود و نه در آخرت دلایل عقلى این مساله به قدرى روشن است که ما را بینیاز از شرح و بسط مى کند: ولى با این حال متاسفانه جمعى از دانشمندان اهل سنت به استناد بعضى از احادیث ضعیف و پارهاى از آیات متشابه اصرار بر این دارند که خداوند در قیامت با همین چشم دیده مى شود و در قالب جسمى در مى آید و داراى رنگ و مکان است و بعضا آیه مورد بحث را ناظر به این معنى دانسته اند و شاید توجه به این حقیقت ندارند که چه مفاسد و مشکلاتى از این رهگذر به وجود مى آید.
البته مشاهده خداوند با چشم دل هم در این جهان ممکن است و هم در جهان دیگر و مسلما در قیامت که ذات پاک او ظهور و بروز قویترى دارد این مشاهده قویتر خواهد بود.
در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم که در پاسخ این سوال آیا خداوند در قیامت دیده مى شود فرمود: منزه است خداوند از چنین چیزى و بسیار منزه است سپس افزود ان الابصار لا تدرک الا ما له لون و کیفیه و الله تعالى خالق الالوان و الکیفیه ، چشمها جز چیزهائى که داراى رنگ و کیفیت است نمى بیند در حالى که خداوند خالق رنگها و کیفیتها است .
درباره عدم امکان رویت خداوند در دنیا و آخرت ذیل آیات مختلف تفسیر نمونه از جمله ذیل آیه ۱۰۳ سوره انعام (لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار) شرح کافى داده شده و از آن مشروحتر در جلد چهارم پیام قرآن از صفحه ۲۲۱ تا ۲۵۰ بحث شده است

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

لغو دیدگاه

مطالب مشابه