سوره مبارکه بقره آیه 244 و 245 به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (244)

مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَهً ۚ وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (245)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

و در راه خدا، پیکار کنید! و بدانید خداوند، شنوا و داناست (244)

کیست که به خدا «قرض الحسنه‌ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده می‌سازد؛ (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی‌شود). و به سوی او باز می‌گردید (و پاداش خود را خواهید گرفت) (245)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Fight in the way of God, and remember that God hears all and knows everything (244)

Who will give a goodly loan to God which He might double many times? For God withholds and enlarges, and to Him you will return (245)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Allah yolunda vuruşun, savaşın ve bilin ki Allah, şüphesiz duyar, bilir (244)

Kimdir o ki Allah’a güzel bir surette borç versin de Allah onu, o kimseye fazlasıyla ve kat kat ödemesin? Allah daraltır da, ferahlatır da. Hepiniz de sonunda ona dönüp ulaşacaksınız (245)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

Allah yolunda vuruşun və bilin ki, Allah eşidəndir, biləndir! (244)

Allah yolunda (könül xoşluğu ilə halal maldan) yaxşı borc verən kimdir ki, (Allah da) onun mükafatını (əvəzini) qat-qat artırsın?! Allah (kimisini) sıxıntıya salar (ruzisini azaldar), (kimisinin də) ürəyini açar (bol ruzi verər). Siz (dünyada gördüyünüz işlərin əvəzini almaq üçün) Onun hüzuruna qaytarılacaqsınız (245)

گزیده تفسیر :

شان نزول :
در شان نزول آیه دوم ، چنین نقل کرده اند که : روزى پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر کس صدقه اى بدهد دو برابر آن در بهشت خواهد داشت ، ابو الدحداح انصارى عرض کرد، اى رسول خدا من دو باغ دارم اگر یکى از آنها را به عنوان صدقه بدهم دو برابر آن را در بهشت خواهم داشت ، فرمود: آرى ، عرض کرد: ام الدحداح نیز با من خواهد بود فرمود: آرى ، عرض کرد: فرزندان نیز با منند؟ فرمود: آرى ، سپس او باغى را که بهتر بود، به عنوان صدقه به پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) داد، آیه فوق نازل شد، و صدقه او را دو هزار هزار برابر براى او کرد و این است معنى اضعافا کثیره .
ابو الدحداح بازگشت و همسرش ام الدحداح و فرزندان را در آن باغى دید که صدقه قرار داده بود به در باغ ایستاد و نخواست وارد آن شود، و همسرش را صدا زد و گفت : من این باغ را صدقه قرار داده ام و دو برابرش را در بهشت خریدارى کرده ام و تو و فرزندان نیز با من خواهید بود، همسرش گفت مبارک است آنچه را فروخته و آنچه را خریدهاى ، پس همگى از باغ خارج شدند و آن را به پیامبر
تسلیم کرد، پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: چه بسیار نخله هائى در بهشت که شاخه هایش براى ابى الدحداح آویزان شده است .
تفسیر:
جهاد با جان و مال
از اینجا آیات مربوط به جهاد، شروع مى شود، و به دنبال آن داستانى در همین زمینه از اقوام پیشین مى آید و با توجه به سرگذشتى که در آیه قبل درباره جمعى از بنى اسرائیل نقل شد که آنها به بهانه طاعون از جهاد فرار کردند و سرانجام ، با همان طاعون از میان رفتند، رابطه بین این آیات و آیات قبل روشن مى گردد.
نخست مى فرماید: در راه خدا پیکار کنید، و بدانید خداوند شنوا و دانا است سخنان شما را مى شنود و از انگیزه هاى درونى شما و نیاتتان در امر جهاد آگاه است (و قاتلوا فى سبیل الله و اعلموا ان الله سمیع علیم ).
سپس مى افزاید: کیست که به خدا وام نیکوئى دهد (و از اموالى که او بخشیده است در طریق جهاد و در طریق حمایت مستمندان ، انفاق کنند تا خداوند آن را براى او، چندین برابر کند (من ذا الذى یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له اضعافا کثیره ).
بنابراین وام دادن به خداوند به معنى انفاق فى سبیل الله است و به گفته بعضى از مفسران ، انفاقهائى است که در راه جهاد مى شود، زیرا در آن زمان تهیه هزینه هاى مختلف جهاد، بر دوش مبارزان مسلمان بود، در حالى که بعضى دیگر معتقدند هر گونه انفاقى را شامل مى شود، هر چند بعد از آیه جهاد وارد شده
است .
ولى تفسیر دوم با ظاهر آیه سازگارتر است ، به خصوص اینکه معنى اول را نیز در بر مى گیرد، و اصولا انفاق در راه خدا، و کمک به نیازمندان و حمایت از محرومان ، همان کار جهاد را مى کند، زیرا هر دو مایه استقلال و سربلندى جامعه اسلامى است .
اضعاف جمع ضعف (بر وزن شعر) به معنى دو یا چند برابر کردن چیزى است ، و با توجه اینکه این واژه به صورت جمع در آیه آمده و با کلمه کثیره ، تاکید شده ، به علاوه جمله یضاعف نیز تاکید بیشترى را از یضعف مى رساند (آن چنان که ارباب لغت گفته اند) از مجموع این جهات ، استفاده مى شود، که خداوند، براى انفاق کنندگان پاداش بسیار فراوانى قرار داده ، و انفاق در راه خدا همچون بذر مستعدى است که در زمین آماده اى افشانده شود، و به وسیله بارانهاى پى در پى آبیارى گردد، و دهها و گاه صدها برابر، نتیجه دهد (همان گونه که در آیه 261 همین سوره خواهد آمد).
و در پایان آیه مى فرماید: خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مى کند و همه شما به سوى او باز مى گردید (والله یقبض و یبصط و الیه ترجعون ).
اشاره به اینکه تصور نکنید انفاق و بخشش ، اموال شما را کم مى کند زیرا گسترش و محدودیت ، روزى شما به دست خدا است و او توانائى دارد در عوض اموال انفاق شده ، به مراتب بیش از آن را در اختیار شما قرار دهد، بلکه با توجه به ارتباط و به هم پیوستگى افراد اجتماع با یکدیگر، همان اموال انفاق شده در واقع به شما باز مى گردد.
این از نظر دنیا، و از نظر آخرت ، فراموش نکنید که همه به سوى او باز مى گردید و پاداشهاى بزرگ شما آنجا است .
نکته :
چرا تعبیر به قرض ؟
در چندین آیه از قرآن مجید (و از جمله آیه بالا) در مورد انفاق در راه خدا تعبیر به قرض و وام دادن به پروردگار آمده است ، و این نهایت لطف خداوند نسبت به بندگان را از یک سو و کمال اهمیت مساله انفاق را از سوى دیگر مى رساند، با اینکه مالک حقیقى سراسر هستى او است ، و انسانها تنها به عنوان نمایندگى خداوند، در بخش کوچکى از آن ، تصرف مى کنند چنانکه در آیه 7 سوره حدید مى خوانیم : آمنوا بالله و رسوله و انفقوا مما جعلکم مستخلفین فیه : ایمان به خدا و رسولش بیاورید و از آنچه خداوند شما را در آن نماینده خود ساخته ، انفاق کنید ولى با این حال بر مى گردد و از بنده خود استقراض مى کند، آن هم استقراضى با چنین سود بسیار فراوان ، کرم بین و لطف خداوندگار! در نهج البلاغه آمده است که مى فرماید: و استقرضکم و له خزائن السموات و الارض و هو الغنى الحمید و انما اراد ان یبلوکم ایکم احسن عملا: خداوند از شما در خواست قرض کرده در حالى که گنجهاى آسمان و زمین از آن او است و بى نیاز و ستوده ، (آرى اینها نه از جهت نیاز او است ) بلکه مى خواهد شما را بیازماید که کدام یک نیکوکارترید.

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

لغو دیدگاه

مطالب مشابه