سوره مبارکه بقره آیه ۶۳ و ۶۴ به همراه ترجمه و تفسیر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّهٍ وَاذْکُرُوا مَا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۶۳)

ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِکَ ۖ فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَکُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِینَ (۶۴)

ترجمه فارسی :

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) «آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما داده‌ایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید!» (۶۳)

سپس شما پس از این، روگردان شدید؛ و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زیانکاران بودید (۶۴)

ترجمه انگلیسی :

In the name of Allah, most benevolent, ever-merciful

Remember the day We made the covenant with you and exalted you on the Mount and said: “Hold fast to what We have given you, and remember what is therein that you may take heed” (63)

But you went back (on your word), and but for the mercy and grace of God you were lost (64)

ترجمه ترکی استانبولی :

Rahman ve rahim Allah adiyle

Gene bir vakit sizden söz almıştık, Tur dağını üstünüze yüceltmiştik. Size verdiğimiz kitabı azimle alın, sakınanlardan olmak için de içindeki emirleri anın demiştik (63)

Bundan sonra gene yüz çevirmiştiniz. Allah’ın ihsanı ve rahmeti olmasaydı ziyankarlardan olurdunuz ya (64)

ترجمه آذربایجانی :

Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə!

(Ey İsrail oğulları!) Sizdən əhd-peyman aldığımızı və Tur dağını başınızın üzərinə qaldırdığımızı xatırlayın! (Biz:) “Sizə göndərdiyimizi (Tövratı) möhkəm tutun, içindəkiləri unutmayın ki, bəlkə, pis əməllərdən çəkinəsiniz” – (deyə əmr etmişdik (63)

Bundan sonra siz (əhdinizdən) döndünüz (əvvəlcə əməl etdiyiniz Tövrata sonra əməl etmədiniz). Əgər sizə Allahın yazığı və rəhmi gəlməsəydi (tövbə etmək üçün möhlət verilməsəydi), əlbəttə, (böyük) zərər çəkənlərdən olardınız (64)

گزیده تفسیر :
آیات خدا را با قوت بگیرید
در این آیات مساءله پیمان گرفتن از بنى اسرائیل ، براى عمل به محتویات تورات و سپس تخلف آنها از این پیمان اشاره شده است :
نخست مى گوید: به خاطر بیاورید زمانى را که از شما پیمان گرفتیم (و اذا اخذنا میثاقکم ).
(و طور را بالاى سر شما قرار دادیم )(و رفعنا فوقکم الطور).
(و گفتیم آنچه را از آیات الهى به شما داده ایم با قدرت و قوت بگیرید) (خذوا ما آتیناکم بقوه ).
(و آنچه را در آن است دقیقا به خاطر داشته باشید (و به آن عمل کنید) تا
پرهیزکار شوید) (و اذکروا ما فیه لعلکم تتقون ).
ولى شما پیمان خود را به دست فراموشى سپردید (و بعد از این ماجرا، روى گردان شدید) (ثم تولیتم من بعد ذلک ).
(و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، از زیانکاران بودید) (فلو لا فضل الله علیکم و رحمته لکنتم من الخاسرین ).
نکته ها
۱- منظور از پیمان در اینجا همانست که در آیه ۴۰ همین سوره آمده ، و در آیه ۸۳ و ۸۴ نیزخواهد آمد، مواد این پیمان عبارت بود از توحید پروردگار نیکى به پدر و مادر و بستگان و یتیمان و مستمندان ، گفتار نیک ، برپا داشتن نماز اداء زکات ، پرهیز از خونریزى ، کهدر تورات نیز بیان شده است .
از آیه ۱۲ سوره مائده نیز استفاده مى شود که خدا از یهود پیمان گرفت که به همه پیامبران الهى ایمان داشته باشند و از آنان پشتیبانى کنند، و در راه خدا صدقه و انفاق نمایند، و در ذیل همان آیه براى آنها تضمین مى کند که اگر به این پیمان عمل کنند، اهل بهشت خواهند بود.
۲- چگونه کوه بالاى سر بنى اسرائیل قرار گرفت
مفسر بزرگ اسلام مرحوم طبرسى از قول ابن زید چنین نقل مى کند هنگامى که موسى (علیه السلام ) از کوه طور بازگشت و تورات را با خود آورد، به قوم خویش اعلام کرد کتاب آسمانى آورده ام که حاوى دستورات دینى و حلال و حرام است ، دستوراتى که خداوند برنامه کار شما قرار داده ، آنرا بگیرید و به احکام آن عمل کنید.
یهود به بهانه اینکه تکالیف مشکلى براى آنان آورده ، بناى نافرمانى و سرکشى گذاشتند، خدا هم فرشتگان را ماءمور کرد، تا قطعه عظیمى از کوه طور را بالاى سر آنها قرار دهند.
در این هنگام موسى (علیه السلام ) اعلام کرد چنانچه پیمان ببندید و به دستورات خدا عمل کنید و از سرکشى و تمرد توبه نمائید این عذاب و کیفر از شما بر طرف مى شود وگرنه همه هلاک خواهید شد.
آنها تسلیم شدند و تورات را پذیرا گشتند و براى خدا سجده نمودند، در حالى که هر لحظه انتظار سقوط کوه را بر سر خود مى کشیدند، ولى به برکت توبه سرانجام این عذاب الهى از آنها دفع شد).
همین مضمون در آیه ۹۳ بقره و ۱۵۴ نساء و ۱۷۱ اعراف با مختصر تفاوتى آمده است .
یادآورى این نکته در اینجا نیز ضرورى است که در چگونگى قرار گرفتن کوه بالاى سر بنى اسرائیل جمعى از مفسران معتقدند که به فرمان خداوند، طور از جا کنده شد و همچون سایبانى بر سر آنها قرار گرفت .
در حالى که بعضى دیگر مى گویند: زلزله شدیدى در کوه واقع شد و چنان کوه به لرزه درآمد که افرادى که پائین کوه بودند، سایه قسمتهاى بالاى آن را بر سر خود مشاهده کردند و احتمال مى دادند هر لحظه ممکن است بر سر آنها فرود آید، ولى به لطف الهى زلزله آرام گرفت و کوه به جاى خود قرار گرفت .
این احتمال نیز وجود دارد که قطعه عظیمى از کوه به فرمان خدا بر اثر زلزله و صاعقه شدید از جا کنده شد، و از بالاى سر آنها گذشت به طورى که چند لحظه آن را بر فراز سر خود دیدند و تصور کردند که بر آنها فرو خواهد افتاد.
۳- پیمان اجبارى چه سودى دارد؟
بعضى در پاسخ این سؤ ال گفته اند: قرار گرفتن کوه بر سر آنها جنبه ارهاب و ترسانیدن داشته نه اجبار، وگرنه پیمان اجبارى ارزشى ندارد
ولى صحیحتر این است که گفته شود: هیچ مانعى ندارد که افراد متمرد و سرکش را با تهدید به مجازات در برابر حق تسلیم کنند، این تهدید و فشار که جنبه موقتى دارد، غرور آنها را در هم مى شکند و آنها را وادار به اندیشه و تفکر صحیح مى کند و در ادامه راه با اراده و اختیار به وظائف خویش عمل مى کند.
و به هر حال ، این پیمان ، بیشتر مربوط به جنبه هاى عملى آن بوده است وگرنه اعتقاد را نمى توان با اکراه تغییر داد.
۴- کوه طور
در اینکه منظور از (طور) در اینجا اسم جنس به معنى مطلق کوه است و یا کوه معینى ؟ دو تفسیر وجود دارد: بعضى گفته اند طور اشاره به همان کوه معروفى است که محل وحى بر موسى بوده است ، در حالى که بعضى دیگر احتمال داده اند طور در اینجا به همان معنى لغوى آن است ، همان چیزى که در آیه ۱۷۱ سوره اعراف از آن تعبیر به جبل شده است (و اذ نتقنا الجبل فوقهم ).
۵- در تفسیر جمله خذوا ما آتیناکم بقوه از امام صادق (علیه السلام ) چنین نقل شده که از آنحضرت پرسیدند: اقوه الابدان او قوه القلب : (آیا منظور از گرفتن آیات الهى با قوت و قدرت ، قوت جسمانى است یا معنوى و روحانى ؟)
امام در پاسخ فرمود: (فیهما جمیعا) (هم با قدرت جسمانى و هم روحانى هر دو.
و این دستورى است براى همه پیروان ادیان آسمانى در هر عصر و زمان که براى حفظ این تعلیمات و اجراى آنها باید هم به نیروهاى مادى مجهز باشند و هم قواى معنوى .

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده

سجاد نبی زاده مدیر سایت فروشگاه عتیقه است. سابقه 15 سال فعالیت نرم افزاری دارد. در زمینه آموزش نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب فعال است. روزها می نویسد و شب ها می خواند. آرشیو جامع نرم افزار و آموزش و بازی های کامپیوتری دارد. آماده همکاری با همه دوستان خوب است. با او در ارتباط باشید تماس با من -- کانال تلگرام من

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusDiggYouTube

با دوستان به اشتراک بگذارید ...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

لغو دیدگاه

مطالب مشابه